Mijn eerste Shell ervaring 3''

75-mm

Registered User
Ik had nog nooit eerder shells geschoten dus vond het wel leuk .. ik begon met 3'' heb alle info goed gelezen ik heb karton shells met effect Gold Glittering Willow (deze shell) Ik vond hem wel mooi maar niet egt groot kan dat aan het effect liggen ? we hadden 20/30 meter afstand ik vond hem best tegenvallen kwa grootte van effect, de burstknal was goed, is red peony groter of Super Brocade..?? De buis stonk naar Ei toen ik hem ophaalde:D

Laatst bewerkt door een moderator:

Mats

Registered User
Kan natuurlijk aan het effect liggen, peony's bijvoorbeeld zijn over het algemeen groter dan andere effecten, ik zou zeggen test er nog een paar en je weet het;)

Pyromaster2

Registered User
75-mm zei:
Ik had nog nooit eerder shells geschoten dus vond het wel leuk .. ik begon met 3'' heb alle info goed gelezen ik heb karton shells met effect Gold Glittering Willow (deze shell) Ik vond hem wel mooi maar niet egt groot kan dat aan het effect liggen ? we hadden 20/30 meter afstand ik vond hem best tegenvallen kwa grootte van effect, de burstknal was goed, is red peony groter of Super Brocade..?? De buis stonk naar Ei toen ik hem ophaalde:D

Een Willow is meer een hangend effect en is qua grootte niet te vergelijken met een Peony, bij een Willow is het juist de eigenschap direct naar burst al naar de grond te trekken (niet geheel).
Een Peony daarentegen heeft een andere soort samenstelling van sas qua korrelgrootte en wordt bij de burst ook verder uitgeworpen doordat de sassen langs de gehele schaal zijn gelegt.
Ook is de dichtheid heel anders bij een Willow dan bij een Peony.

Ik heb wel van meerdere mensen gehoord dat ze een kal. 75mm shell vrij mager van effect vonden, maar dit kan komen door de geweldige verhalen die tenronde gaan, sommigen beschouwen het ook dat als je een kal. 75mm shell hebt een effectgrootte hebt van een halve kilometer, en als je dat dan gaat geloven valt je het vies tegen en wordt het dus een teleurstelling.

Oja ook nog even over de lucht die van de mortier afkomt na 1 keer schieten, dit is een best giftig gas en moet je niet met je hoofd boven de buis een teug van nemen wat dan heb je de kans even een black out te krijgen voor een paar seconden.
Dus pas ermee op, als je ze weer vervoert zorg dan voor een ventalatie in de auto want anders heb je toch geen echt een aangename parfum in de auto;)

75-mm

Registered User
Okee Bedankt... maar die willow bleef ook niet echt zo lang hangen maar wat houd een Brocade of Crown dan in ??

Pyromaster2

Registered User
Plaatje van een Brocade crown.

green%20brocade%20crown.jpg

Het is een effect die langzaam naar de grond trekt, maar niet geheel doorbrandt tot aan de grond, je kan het dus vergelijken met een soort treurwilg effect.
Het is dus een effect die een iets langere brandtijd heeft dan een Peony of chrysanthemum, maar weer minder lang dan een wasserfallbombe.
De wasserfallbombes van Weco branden wel heel lang en neigen bijna geheel naar de grond te trekken, maar vaak optisch bedrog.
Brocade crown is in goudeffect het meest voorkomende maar je hebt ze ook in andere kleuren.

Laatst bewerkt:

Viber

Registered User
De site van vuurwerklook ligt er volgens mij uit, maar dat wou ik niet zeggen.

Hoe heb jij ze geschoten 75mm? Heb je een rek gemaakt of heb je de buis ingegraven?

Maar een andere vraag, hoe groot is de doorsnee ongeveer van de uitwerking van 3"?

Pyromaster2

Registered User
De effectgrootte van de Blaeser-variant is 15 meter, als hiermee de radius of spanwijdte wordt bedoeld ben ik niet geheel zeker van, maar ik neem aan dat dit de radius is.
Maar bijna alle china-shells liggen rond deze waardes, japanse-shells zijn daarentegen wijder.

Laatst bewerkt:

75-mm

Registered User
Viber zei:
De site van vuurwerklook ligt er volgens mij uit, maar dat wou ik niet zeggen.

Hoe heb jij ze geschoten 75mm? Heb je een rek gemaakt of heb je de buis ingegraven?

Maar een andere vraag, hoe groot is de doorsnee ongeveer van de uitwerking van 3"?

Ja had buisje ingegraven voor 50 cm ongeveer blee wel wat karton in de buis zitten maar vond het effect tegenvallen kwa grootte en zeker voor willow was zo weer weg.. maar doorsnee is meestal tog rond de 30/35 meter van 3 inch effect? peony ofzo

nitraat4life

Registered User
Je moet er gewoon niet zoveel over nadenken dat het effect zo groot moet zijn.. laat je gewoon verassen dan valt het meestal niet tegen :) en ja shells is tog weer een heel ander iets hoe die de lucht in gaat is ook weer apart.. en mischien heb je net shells van een slecht merk of een productiefoutje te pakken.. het kan allemaal

/n4l

75-mm

Registered User
Net weer 3 shells geschoten (3inch) waren mooi Blue peony w/ Silver Palm Pistil / Green Crysanthum / Super Brocade Crown vond de eerste en laatste wel mooi ik had even geen lont meer dus had er een lang sterretje aan gemaakt (zat ook al stuk visco aan) bij de Green Crysanthum knalde hij 2 x toen hij de buis verliet hoe kan dat?

THE SHARE-MAN

Registered User
2 keer knallen in de buis heb ik elk jaar meegemaakt alleen bij 6 inch nog niet.

hoe dat kan ja dat weet ik ook niet. ik denk dat ie gewoon door de druk en luchttoevoer bij stijging gewoon 2 keer klapt soms ik denk de samenstelling in de buis van kruit lucht vuur en druk en de manioer hoe ie in elkaar gemaakt is

joeykarper

Registered User
Is dat niet gewoon het quickfuse wat die extra knal geeft, want heb zelf ook wel vaker gehad dat quickfuse een soort van knal geeft;)

mssl joey

Jo440

Registered User
Of miss is de 2e knal de afzet van de shell bij de stop als ie de buis uit knalt?
als de shell de buis verlaat komen ook al die gassen e.d. daaronder vrij onder toch een bepaalde druk volgens mij, misschien hoor je dat ook als een soort knal,omdat al die gassen e.d. ineens een smalle ruimte verlaten in een snel tempo...
ik ga dit jaar voor t eerst 3" schieten, maar ik zal er eens op letten op die 2e knal

75-mm

Registered User
Maar ik schoot er die avond 3 en 1tje ervan knalde 2 keer waarom knallen die andere niet dan? bij het onsteken van de piped match/quickmatch

fireworkmaniac

Registered User
Ow daar had ik nog helemaal niet op gelet, maar nu ik het zo zie is het wel oud ja..sorrie.
Ik wil zelf shells gaan schieten, maar ik vind gewoon dat ik er eerst alles over te weten moet komen.
Zodat ik me er goed op kan voorbereiden wat er gaat komen...

Laatst bewerkt door een moderator:

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Ow daar had ik nog helemaal niet op gelet, maar nu ik het zo zie is het wel oud ja..sorrie.
Ik wil zelf shells gaan schieten, maar ik vind gewoon dat ik er eerst alles over te weten moet komen.
Zodat ik me er goed op kan voorbereiden wat er gaat komen...

doe dat dan ook en ga eerst eens een zooi informatie opdoen en geen domme posts plaatsen.

kom maar terug als je alles gelezen heb en ga dan vragen stellen.

Bovenaan