Meer mensen oog kwijt door vuurwerk

Plum Bloom

Registered User
ROTTERDAM - Negentien mensen zijn door vuurwerkongelukken tijdens de afgelopen jaarwisseling blind geraakt aan een oog. Dat zijn er vier meer dan vorig jaar. Bij vijf slachtoffers was het door vuurwerk geraakte oog dusdanig beschadigd, dat het moest worden verwijderd. Na Oud en Nieuw 2015/2016 was dat er slechts één.

Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) maakte dinsdag de balans op. Uit de cijfers die de beroepsvereniging van oogartsen uit het hele land verzamelde, blijkt dat ook het totale aantal patiënten met oogletsel hoger was dan een jaar eerder: 176 tegen 160. In de jaren daarvoor lag dit aantal steevast boven de tweehonderd.

De oogartsen pleiten naar aanleiding van de cijfers opnieuw voor een verbod op consumentenvuurwerk. ,,Vuurwerk in handen van de consument is te risicovol en vormt een gevaar voor de samenleving'', zegt oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam.

In 2014 besloot de regering de tijd dat vuurwerk mag worden afgestoken te beperken. Eerst mocht dat op oudejaarsdag vanaf 10.00 uur 's morgens. Dat werd 18.00 uur. Voor de oogartsen is dit niet genoeg. Zij willen dat de overheid alleen nog openbare vuurwerkshows toestaat.

Van de slachtoffers is bijna de helft (46 procent) omstander. De rest van de gewonden stak zelf vuurwerk af. Bij een op de drie gewonden is het letsel blijvend.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/27493685/__Meer_mensen_zijn_een_oog_kwijt__.html

Sweet Laker

Registered User
Er zijn heel wat mensen die het 'oog' op realiteitszin zijn verloren. Daar valt deze arts ook onder, dus in zekere zin kan je het ze niet eens kwalijk nemen :yaeh am not durnk:

adgertic

Registered User
laat me raden. geen van de slachtoffers droeg een vuurwerk bril.

Ik had zo gehoopt dat ze het dit jaar eens zouden checken en meenemen in de berichtgeving..... ijdele hoop zo blijkt maar weer.

Wel makkelijk voor een journalist..... je weet al dat dit stuk komt. Even cijfertjes aanpassen en verder precies hetzelfde als een jaar eerder plaatsen.....

rodepo

Registered User
Waar komen die cijfers vandaan? Wie heeft ze verzameld. Hoe betrouwbaar is de patiënt bij de vraag of ze wel of niet zelf hebben afgestoken. En als het een omstander was, is er dan verkeerd (mis)gebruik gemaakt van vuurwerk. Enzovoort. Allemaal vragen die een goede journalist zal kunnen vragen.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Dit is het formulier dat de oogartsen moeten invullen. Staat niets in qua vraag of er een vuurwerkbril werd gedragen.

Dr de Faber is niet vies van een media-optreden, foto hier, foto daar, en hij is de personficatie van Vuurwerkmanifest, en fel voorstander van een verbod van consumentenvuurwerk. Hij heeft zelfs zijn naam verbonden aan een verbod in 2020.

En, hij is tevens de spreekbuis over het aantal slachtoffers.... Ehm... Right.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Dit is het formulier dat de oogartsen moeten invullen. Staat niets in qua vraag of er een vuurwerkbril werd gedragen.

Dr de Faber is niet vies van een media-optreden, foto hier, foto daar, en hij is de personficatie van Vuurwerkmanifest, en fel voorstander van een verbod van consumentenvuurwerk. Hij heeft zelfs zijn naam verbonden aan een verbod in 2020.

En, hij is tevens de spreekbuis over het aantal slachtoffers.... Ehm... Right.

Ik verdenk meneer ook er van dat hij de cijfers naar boven afrond.

GMP82

Zilveren Member
Hij houdt er ook (bewust) zijn eigen registratiemethode op na.

VeiligheidNL (die het officiële letselonderzoek doet) stond open voor suggesties, zo ook het verzoek om te vragen naar gebruik van een vuurwerkbril.
Ik weet overigens niet of die vraag het uiteindelijk nog gehaald heeft op het vragenformulier van 2016-2017.
Zal nog eens informeren.

Enig ander minpunt vind ik dat ook de NOS gegevens aandraagt (van ziekenhuizen die niet met het LIS systeem van veiligheidNL werken).
En wie die cijfers controleert...? (Ik vermoed niemand).

Plum Bloom

Registered User
In de berichtgeving over het aantal slachtoffers dat in de Oudjaarsnacht het Oogziekenhuis in Rotterdam bezocht, was te lezen dat GEEN van de patienten een vuurwerkbril had gedragen. Die informatie moet van De Faber afkomstig zijn, waarschijnlijk op vraag van de betreffende journalist.

Bovenaan