Keurmerk "FPM OKE!!!"

elgielo

Registered User
Dat idee van FPM collection is mischien een beetje hoog gegrepen (niet negatief bedoeld).
Maar mischien is het idee waar ik al een tijdje aan denk in jullie ogen een goed idee!

Is het niet een idee om een soort van "FPM OKE" prijs/kwaliteits keurmerk te beginnen?
Ik bedoel, Een heleboel consumenten hebben totaal geen besef van wie de FPM'ers nou precies zijn, hun ervaring, hun kennis en wat hun bezighoud!
Dus zal het merk "FPM" bij de freaks gretig aftrek vinden terwijl de gewone nietwetende consument (waarschijnlijk 98% van nederland) nog steeds niet weet waar dit merk voor staat en dat het hoogstwaarschijnlijk een goede prijs/kwaltiteitsverhouding zal waarborgen!

Ik persoonlijk zat er aan te denken om een win win win situatie te creëren door bijvoorbeeld een soort samenwerking aan te gaan tussen bijvoorbeeld FPM en Importeurs, en daardoor door de freaks "OKE" gekeurde merken bijvoorbeeld op de folders en winkelposters van het desbetreffende merk een soort van stempel te geven met eventueel ook nog wat extra informatie betreffende de site.

Nu denk ik dat dit voor zowel consumenten, importeurs, freaks en natuurlijk de site alleen maar voordelig uit kan pakken want.........

De normale consument heeft dan toch een soort van "keurmerk" zekerheid, die er op dit moment totaal niet is en zich dan minder snel zal laten verleiden door flitsende en opvallende etiketten maar zich in de toekomst meer zal laten leiden door een soortgelijk keurmerk.

De importeurs die dit "OKE" stempel krijgen zullen naarmate dit keurmerk bekender word ook met naamsbekendheid en dus omzet stijgen.
Vanuit dit perspectief verwacht ik ook dat de "OKE" gekeurde importeurs/merken dit idee van harte zullen toejuichen en maar wat graag een dergelijk keurmerk op hun folder laten drukken!

De site Freakpyromaniacs zal heel wat bekender worden bij de normale consument, hetgeen veel uitbreidingsmogelijkheden zal bieden aan tony, zijn crew en natuurlijk alle die hard freaks die van deze site gebruik maken.

En waarschijnlijk dat bepaalde niet goedgekeurde importeurs dan wel mee MOETEN gaan in kwaliteit en prijs omdat ze anders achter de feiten aan blijven lopen en hun omzet zien dalen.
Hetgeen natuurlijk ons als liefhebbers tengoede zal vallen, aangezien het ons natuurlijk niet goedkoop en mooi genoeg kan zijn! :smile:

Ben benieuwd naar de reacties vooral van tony en de crew

alvast bedankt!

adios amigos del pirotecnico

elgielo

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Re: naam voor een nieuwe collectie

Ik heb deze thread gevolgd en zal nu na het antwoord/suggestie van Elgielo ook eens reageren. Een FPM/Freakpyromaniacs merk zal er niet komen want ik wil dan 100% mee kunnen denken en kunnen bepalen hoe en wat er met het merk zou moeten gebeuren. Ik verbind nergens zomaar het merknaam Freakpyromaniacs aan als ik niet zeker weet dat het een goed iets is.

Het keurmerk vanauit de Freakpyromaniacsis iets waar we al 5 jaar aan lopen te denken. Het is iets wat ik graag zou doen alleen loop je elke keer tegen een aantal problemen aan.

Het is niks nieuws want de eerste keer dat we iets een soort van keurmerk gaven was in 2001 en toen aan de chainthunders. Deze werden door ons uitgeroepen tot beste knalvuurwerk van dat jaar. Helaas is het ons nog niet gelukt om dit echt uit te breiden.

Zoals ik het in gedachten had (voor de website) is artikelen met de crew (review members) bekijken en vanuit daar punten geven aan bepaalde onderdelen van een stukje vuurwerk. Het onderdeel moet een bepaald aantal punten halen om het "GOED Vuurwerk" Stempel te kunnen krijgen.

Uiteraard is dit alleen goed te doen als je de produkten 2 x live te zien krijgt waardoor je ook kan zien of de pot geen geluks treffer had. We hebben van 1 importeur al mederwerking toegezegd gekregen en van 1 vuurwerkbedrijf hebben we ook de medewerking toegzegd gekregen in de trant van vergunningen en opslag.

Probleem is alleen dat we meerdere importeurs zo ver krijgen en dat we het vuurwerk op 1 plek krijgen voor de review avond. Dit is het enige probleem wat we hebben. Zeg maar even dat er meer importeurs mee willen doen en dat de avond doorgaat. Dan kunnen wij de spullen met zeg maar 10 personen gaan reviewen en kunnen we heel makkelijk overeenkomen met de importeurs dat we een mooie stempel maken die ze kunnen gebruiken op hun artikelen die de benodigde punten behaald hebben.

Helaas is het niet zo makkelijk als het lijkt. De potten en labels zijn vaak al gemaakt, de importeurs zien liever geen slechte verhalen over een product van hun en ze willen het liefst zo min mogelijk geld uitgeven.

Op dit moment kunnen we zonder hulp van de importeurs ook wat artikelen "keuren" omdat we ze met een aantal mensen live gezien hebben. Alleen ik vind als we dit doen moeten we het echt uitgebreid aanpakken en met veel reviews komen en daar hebben we echt live avonden voor nodig.

Zoals je ziet denken wij vaak aan dingen die we kunnen doen en ligt het niet altijd aan ons om het gedaan te krijgen. Maar als er importeurs zijn die hier wat in zien dan ben ik te bereiken op Tony@Freakpyromaniacs.com...

Ik denk dat we nu weer on topic moeten.
500gram vraagt om een naam voor een nieuwe collectie.
Misschien deel ik deze thread als er interesse voor is in 2en zodat we door kunnen gaan discussieren over het Keurmerk...

Tony

Administrator
Medewerker
Omdat er in een andere thread een nieuwe discussie onstond heb ik besloten de bovenste posts te verplaatsen naar deze nieuwe thread. Graag vervolgen wij deze discussie..

KoenL

Registered User
Je hoeft het toch niet perse op het artikel zelf te zetten dat het door jullie beoordeelt is? Waarom geen link naar FPM in een vuurwerkfolder/vuurwerkwinkels. Zoiets van "Voor de uitgebreidste reviews van deze producten; kijk dan op www.freakpyromaniacs.com". (Het is maar een voorbeeld)

Koen

elgielo

Registered User
Je hoeft het toch niet perse op het artikel zelf te zetten dat het door jullie beoordeelt is? Waarom geen link naar FPM in een vuurwerkfolder/vuurwerkwinkels. Zoiets van "Voor de uitgebreidste reviews van deze producten; kijk dan op www.freakpyromaniacs.com". (Het is maar een voorbeeld)

Koen

Ik denk persoonlijk dat dit dus niet gaat werken omdat een importeur niet graag een link plaatst naar een review waar één bepaald product een negatieve review krijgt!

nismo

Registered User

Tony zei:
Dan kunnen wij de spullen met zeg maar 10 personen gaan reviewen

Ik denk niet dat je dan een goed beeld krijgt van wat de mensen een goed product vind. Dan zou je het echt over het form moeten laten lopen en dat iedereen zijn mening kan geven, je hebt tenslotte niet voor niets dit form en 15000+ members.

Tony

Administrator
Medewerker

Ik denk niet dat je dan een goed beeld krijgt van wat de mensen een goed product vind. Dan zou je het echt over het form moeten laten lopen en dat iedereen zijn mening kan geven, je hebt tenslotte niet voor niets dit form en 15000+ members.

De 10 personen die het vuurwerk zouden gaan bekijken ,hebben er meer dan verstand van. En ik blijf van mening dat je niet echt een goed beeld krijgt van een produkt op film waardoor je zeg maar een vertekend beeld krijgt als je iedereen mee laat stemmen. Dan zouden we alle leden moeten uitnodigen voor de review avond en dat lijkt me niet verstandig...

En zoiets heeft eigenlijk niks met het forum te maken. Het zou buiten het forum komen te staan als apart onderdeel van deze website. Freakpyromaniacs is namelijk meer dan alleen een forum.

Laatst bewerkt door een moderator:

Tony

Administrator
Medewerker

Koen

Ik denk persoonlijk dat dit dus niet gaat werken omdat een importeur niet graag een link plaatst naar een review waar één bepaald product een negatieve review krijgt!

Dit zou kunnen maar ik denk dat ze er niet snel aan mee zullen werken omdat ze weten dat we een produkt als slecht kunnen beoordelen die dan hoogstwaarschijnlijk niet goed verkocht zal worden aan de Freaks. Aan de andere kant kunnen de importeurs hier erg veel van leren en zorgen dat hun kwaliteit omhoog gaat. Daarbij is ook belangrijk dat wij een product eerlijk beoordelen zodat ook de 150gram potten een eerlijke kans krijgen en dat kunnen wij. Ieder product kunnen we goed beoordelen op prijs kwaliteit verhouding en we staren ons niet blind op merk en effect.

KoenL

Registered User
Daarbij is ook belangrijk dat wij een product eerlijk beoordelen zodat ook de 150gram potten een eerlijke kans krijgen en dat kunnen wij. Ieder product kunnen we goed beoordelen op prijs kwaliteit verhouding en we staren ons niet blind op merk en effect.

Ik denk dat dat een punt is wat hier juist goed kan werken, gezien er hier veel verschillende leeftijden zijn.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik denk dat dat een punt is wat hier juist goed kan werken, gezien er hier veel verschillende leeftijden zijn.

Veel mensen zeggen zomaar wat en vinden het intersant om bijvoorbeeld maar wat punten te geven. Die zie ik aan de polls die we de afgelopen 3 jaar geopend hebben over diverse items. Ook zie je het terug bij de commentaren die mensen geven op bijvoorbeeld shows en losse items. Het gaat vaak nergens over omdat er niet goed naar een bepaald product gekeken wordt. Vaak word er ook zomaar wat nagepraat/gevolgd. Dus ik wijs liever 10 mensen aan waarvan ik zeker weet dat ze niet zomaar wat posten of zeggen.

nismo

Registered User
Op het gene wat je zegt dat het op beeld niet goed te zien is ben ik het met je eens, maar er zijn er echt wel meer op dit form die een product kunnen beoordelen op allen aspecten en het niet allen maar vergelijken met vuurwerk uit de illegale verkoop. Maar goed het is jou feestje,we zien het wel een keer verschijnen.

P

poziloc

Guest
We zeggen ook niet dat iedereen dat doet.
Maar het merendeel doet dat wel. Een mooi voorbeeld was de 500 grams wet...men had zijn oordeel al klaar, zonder maar 1 schot gezien te hebben.
We weten nu eenmaal dat het niet goedkoop is het vuurwerk in Nederland en persoonlijk denk ikzelf dat men zich daar bij moet neerleggen, al is dat vaak moeilijk.
Men vind ook bepaalde effecten niet leuk en kraakt dan een pot af!
niet terecht in mijn ogen...je moet een product beoordelen op zijn effect en niet wat jij of ik of iemand anders leuk vind.
Persoonlijk haat ik Crackling, maar kan een Crackling pot wel op zijn waarde beoordelen en zal hem dus niet de grond intrappen, omdat het Crackling is.
Realistisch opstellen noemen ze dat ook wel.
Ook zal ik de producten niet beoordelen met het oog op Belgie gericht omdat het daar goedkoper is.
Zoals ik al zei..we zitten in Nederland en zullen het hier moeten beoordelen

jaspertjuh

Registered User
Precies!
Misschien is het handig om inplaats van een keurmerk, een FPM review te maken van een aantal potten!
Oftewel een verhaal waarin een mening word gegeven over een stuk vuurwerk.
Op die manier kun je een bepaalde pot niet de grond intrappen, omdat je duidelijke argumenten voor, of tegen de pot moet geven.
Dit lijkt me het leuks, en vooral het handigst, want er zit meer diepgang in dan alleen een keurmerk; dan is het vuurwerk goed of niet goed gekeurd, terwijl er niet duidelijk is gezegt wat de plus en minpunten van het vuurwerk zijn!

gr. jasper

P

poziloc

Guest
Dit hebben we ook,alleen staat het nu voorlopig nog even offline.
De reden hiervan is dat we het beter uit willen gaan werken
Het was beoordeeld via film matriaal en dat is niet altijd even makkelijk en reeel

bob1

Registered User
Nog even over het revieuwen en uiteindelijke FPM OKE stempel / keurmerk.

Om helemaal objectief te blijven lijkt het mij erg verstandig, dat bij de te revieuwen producten een juiste procedure wordt aangehouden.

Wat bedoel ik hiermee;

Stel, dat er een aantal importeurs uiteindelijk toch hun medewerking willen verlenen, dan zou je om de objectiviteit te waarborgen met een soort blind systeem de producten dienen te schieten. Met het blinde systeem zorg je ervoor, dat van tevoren bij de testers niet bekent is, van welk merk, welk artikel op dat moment wordt geschoten. Een willekeurige volgorde met nummers die dan alleen bij de organisator bekent is. Alleen dan kan je de producten op juiste waarde inschatten. Men zou er dan ook nog voor kunnen kiezen om in één serie, tweemaal de producten te schieten. Wederom in willekeurige volgorde.

Daarna verzamel je gegevens in een database en koppel je uiteindelijk de nummers, merken en namen eraan.

Maar, dat het moeilijk is om het er bij een aantal importeurs een stempel of merkje op te krijgen is pertinent juist.

Bob1

GMP82

Zilveren Member
Ik denk dat Bob1 hier een belangrijk punt aanhaalt. Dit zou het reviewen een stuk eerlijker en professioneler maken. Ik wil niet zeggen dat de keurders bij voorbaat beinvloedbaar zijn (bijv. een bepaalde importeur extra beoordelen ivm medewerking of wat dan ook), maar door deze procedure sluit je dit simpelweg uit.
Verder vind ik het een goed initiatief. Ik review als het ware ieder jaar m'n eigen bestelling, maar ja, voordat je dan alles uitgeprobeerd hebt, ben je even verder. Dus een mening van objectieve mensen met verstand van vuurwerk kan ik alleen maar toejuichen. Ik vrees alleen dat het geen haalbare kaart is om álle importeurs zo ver te krijgen. We weten allemaal dat er de nodige producten zijn die prijs-kwalitatief (of alleen al zuiver kwalitatief) om te huilen zijn. En helaas heb ik persoonlijk de indruk, dat niet iedere importeur er op uit is om zijn collectie te blijven verbeteren en bijstellen... Met zo'n review zouden zij zich dan in de eigen vingers snijden, omdat ze negatieve reclame maken voor zichzelf. Voor de importeurs die werk maken van hun producten en hun klanten kwaliteit willen bieden, zou dit review systeem een echte uitkomst zijn.

Laatst bewerkt:

Schuim

Moderator
Medewerker
Daarbij is ook belangrijk dat wij een product eerlijk beoordelen zodat ook de 150gram potten een eerlijke kans krijgen en dat kunnen wij. Ieder product kunnen we goed beoordelen op prijs kwaliteit verhouding en we staren ons niet blind op merk en effect.

Ik denk dat iedereen zn lesje ook wel geleerd heeft met die 500grams ruk potten.
Bleek wel weer achteraf dat we werden dood gemaakt met een blije mus.

De 3 die interresant waren waren ook genieten, maar de rest kon je net zo goed niet aansteken.
Daarbij haal ik persoonlijk ook nooit grote bloken.
Blijf de tube inhoud berekenen en wat dat betreft gewoon gek op de 8 euro potjes van proline die bijna allemaal rete goed zijn.

Objectief kijken blijft het toch, anders ben je geen waardig lid van een stemploeg.
En blindstemmen is zowiezo het beste wat je kunt doen.

Kijk maar eens naar Kassa/Radar en Tv Gelderland.
Iedereen is elke keer weer verbaast wat de toppers zijn.

En iedereen heeft zn favo bier merk.
Maar als ze blind gaan stemmen op wat nou hun biertje is, is er maar 1 van de 10 die hem goed heeft :amuse:

Achja,
Mijn steun hebben jullie zo als gewoonlijk bij dit idee :love:

ze broc ski²

Registered User

De 10 personen die het vuurwerk zouden gaan bekijken ,hebben er meer dan verstand van. En ik blijf van mening dat je niet echt een goed beeld krijgt van een produkt op film waardoor je zeg maar een vertekend beeld krijgt als je iedereen mee laat stemmen. Dan zouden we alle leden moeten uitnodigen voor de review avond en dat lijkt me niet verstandig...

En zoiets heeft eigenlijk niks met het forum te maken. Het zou buiten het forum komen te staan als apart onderdeel van deze website. Freakpyromaniacs is namelijk meer dan alleen een forum.

warom zou je dat niet verstandig lijken?(om alle members(met belangstelling!!!) uit te nodigen) lijkt mij juist wel vestandig...

Tony

Administrator
Medewerker

warom zou je dat niet verstandig lijken?(om alle members(met belangstelling!!!) uit te nodigen) lijkt mij juist wel vestandig...

Omdat ik geen zin heb in de organisatorise romplslom eromheen. Ik doe het liever rustig aan en op me gemak.

JeKo

Registered User
In dat geval denk ik dat je geen "FPM Keurmerk" hoeft te verwachten. Als je zoiets wilt, moet je dat in een keer (goed) regelen. Als je dan rustig aan wilt doen weet ik niet of je er komt...
Want zoals je zegt, je hebt geen zin in de organisatie en rompslom eromheen, maar wie gaat zoiets dan regelen? Niet ik, ik neem aan dat het wel een project van jezelf blijft.

En buiten dat. Keurmerken geven volgens mij weinig effect voor de consument. Er zijn in de supermarkt ook allerlij producten te koop die een 'keurmerk' hebben maar ik zie mijn moeder daar nooit op letten bij het boodschappen doen. Zij koopt alleen wat in prijs/kwaliteits verhouding het beste is. En dat doet ze, omdat zij zelf ondervonden heeft wat nou eigelijk (voor haar) echt het beste is. Niet omdat er een mooi etiket op zit of het product het goedkoopste product was.

Ik denk dat als een vuurwerkconsument echt veel informatie over een bepaald merk wilt weten hij toch maar op internet moet gaan rondzoeken naar reviews en meningen bijv. op forums als deze. En daar komt bij dat iedereen een eigen mening heeft, niemand anders kan voor je beslissen, ja het kan wel, maar of je het dan uit eindelijk eens bent met de keuze is dan nog de vraag.

Een onderneming die trouwens wel veel effect geeft op de consument is de consumentenbond. Maar zij doen eerlijke testen met onpartijdige mensen. Die de producten op een aantal punten beoordelen. En ja, sinasappelsap testen gaat nou eenmaal iets gemakkelijker als vuurwerk.

Bovenaan