Het was gewoon een dagje uit

Moontan

Moderator
Medewerker
Het was gewoon een dagje uit

“Als ik bang was dat ik opgepakt zou worden, dan zou ik het niet doen,” zegt Henk (42). Jarenlang heeft hij met veel plezier in illegaal vuurwerk gehandeld. Op en neer naar België rijden, het mooiste vuurwerk uit kunnen kiezen en daarna doorverkopen aan zijn klanten, hij genoot ervan. En hij is niet de enige die naar het buitenland rijdt om daar vuurwerk, dat allemaal illegaal is in Nederland, te halen. De politie heeft afgelopen jaarwisseling meer dan 50.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen.

Wanneer de deur opengaat, komt een open blik met een vrolijke lach je tegemoet. Hij woont samen met zijn vrouw en kinderen in een ruim huis met voornamelijk witte tinten. De hond begroet je even, maar gaat daarna weer rustig in de mand liggen. Henk neemt plaats aan de tafel. Die lach die bij de voordeur te zien was, komt vaker in het interview terug. Hij vindt het leuk om over vuurwerk te praten.

Nog leuker vindt hij om het af te steken. “Ik stak zelf veel vuurwerk af en om dat te bekostigen, handelde ik dus vuurwerk aan vrienden en bekenden. Daar verdiende ik dan geld mee en zo betaalde ik mijn eigen vuurwerk. Ik stak twee- tot drieduizend gulden, dat was nog in die tijd, aan vuurwerk af.” Die fascinatie van vuurwerk is begonnen rond zijn veertiende toen hij met een vriend en zijn vader mee mocht naar België om vuurwerk te halen. Nadat hij achttien is geworden, is Henk zelf gaan rijden.

Een bus vol
“Ik haalde altijd een bus vol, heel veel. Ik reed naar de feestwinkel of naar de groothandel, daarna laadde ik de bus vol, rekende af en reed de grens over.” Gecontroleerd bij de grens is hij nooit. Volgens hem staat de politie juist te controleren bij de kleine weggetjes die naar België leiden en niet bij de grote grensovergang. “Wij haalden in augustus wagens vol op en die verdeelden we hier. Dan is er geen controle, want dan komen mensen terug van hun zomervakantie bij wijze van spreken.”

Even later nadat hij is begonnen met de handel heeft Henk zich ingeschreven bij een groothandel in professioneel vuurwerk in België. Met die vergunningen die hij daar kreeg, kon hij het zwaarste vuurwerk halen dat er was. Die vergunningen zorgden ervoor dat er met dat vuurwerk in heel België mee kon worden rondgereden. “Alleen ik had dus niet de mogelijkheid om het in Nederland onder te brengen of te verkopen. En dat deed ik dan wel.”

Het vuurwerk waarin Henk handelde, zijn niet de bekende Cobra's die nu veel in het nieuws komen. Dat is één soort van illegaal vuurwerk, het knalvuurwerk. Het andere soort is het pyrotechnische vuurwerk, zwaar siervuurwerk. “De kritiek die er is op illegaal vuurwerk, is in mijn optiek op die cobra’s en nitraten. Onvoorstelbaar hard knalvuurwerk waarbij je schade aanricht. Ik vind dat zelf ook niet leuk. Dat zware, pyrotechnische vuurwerk, dat zet je gewoon op de grond neer. Zo’n blok weegt twintig kilo, die gaat echt nergens heen. In die zin snap ik het probleem niet dat mensen met illegaal vuurwerk hebben.”

Qua knalvuurwerk handelde Henk wel in honderdduizend klappers. Door het flashkruit dat in de honderdduizend klapper zit, is het in Nederland illegaal. In België zijn de regels met vuurwerk aangepast de laatste jaren waardoor vuurwerkhandelaars geen honderdduizend klappers meer mogen verkopen. Wel is het mogelijk om met een kliksysteem twee kleinere rollen aan elkaar te maken, zodat het toch één grote rol wordt.

Laatste transport
Tien jaar geleden heeft Henk de laatste grote transporten gedaan. Nu rijdt hij met zijn eigen auto en haalt een stuk kleinere voorraad voor zichzelf en bekenden. “Als je met groot transport gaat, dan zit je daar gewoon vast en dat wil ik niet. Dus ik haal daar gewoon een hele berg potten omdat het goedkoper is ten opzichte van Nederland. Het aller zwaarste vuurwerk komt nu uit Polen. Die haal ik hier nu lokaal, want in België is dat niet meer te krijgen.”

De bus is volgeladen. Henk is weer de grens overgegaan naar Nederland. Wat nu? “Ik verdeelde het vuurwerk weer onder handelaren. Van te voren had ik allemaal contacten liggen, dus ik reed de grens over en ik reed hier tien adressen langs, want ze wisten dat ik kwam die dag. Ik leverde mijn vuurwerk af en ging weer naar huis toe. Dan had ik twee tot drieduizend gulden verdiend en was ik van het vuurwerk af.” Tel maar op als Henk dan in ieder geval drie keer per jaar ging.

Er zijn dagen geweest dat Henk zijn handel ook thuis had opgeslagen, vooral in het begin. Daar zit wel een nadeel aan, volgens hem. “Als je thuis je handel hebt, dan krijg je mensen aan de deur. Wanneer je mensen aan de deur hebt, dan krijg je gepraat en dat leidt tot controles. Dus het leek mij beter om gewoon één stap vooruit te blijven. Zeker ook met mijn kinderen, dan moet je hier geen 800 kilo vuurwerk neerzetten.”

Leuke handel
“Het was een leuke handel om altijd te doen. Je zit onderweg met een muziekje aan en dan kies je hele mooie stukken vuurwerk uit. Het is gewoon echt een dagje uit, echt leuk.” Toch is hij er, na ongeveer veertien jaar, grotendeels mee gestopt. “Ik kreeg een eigen zaak, ik kreeg het druk. Die handel, dat zit er gewoon niet meer in.” Hij is al een aantal jaren eigenaar van een fietsenwinkel. “Eentje die geen vuurwerk verkoopt,” voegt hij er lachend aan toe.

Nu krijgt Henk nog steeds wel eens de vraag of hij wat vuurwerk mee wil nemen. “Tegenwoordig heb ik gewoon bekenden van mij. Die vragen dan: ‘Ga je nog halen?’ Ja, ik ga nog en dan neem ik wat dingen voor hen mee. Dan heb ik mijn brandstof weer terug en de jongens zijn blij.” Klanten waar Henk twintig jaar geleden zaken mee heeft gedaan, ziet hij nu nog steeds. “Sommige mensen, die kijken er al vier maanden naar uit om met het vuurwerk te knallen. Die zitten de hele kerst met hun vingers te trommelen op de bank. Zodra kerst voorbij is, gaan ze.” Op de vraag of hij ook onder die groep mensen valt, is een duidelijke ‘ja’ te horen.

Hoe had jij de handel van illegaal vuurwerk verwacht? Zoals hierboven beschreven is, of toch heel anders? Laat het weten in de reacties hieronder, via redactie@nieuwsvallei.nl of via Facebook en Twitter!
Wegens privacyreden is de naam gefingeerd. De echte naam is bekend bij de redactie.

Bronnen:
Henk
Vuurwerkbarometer 2015 - 2016
Info.nl
Foto: Wikimedia

http://www.nieuwsvallei.nl/regionieuws/"het-was-gewoon-een-dagje-uit"/934

chromeeh

Registered User
Tja, het is wel weer met kennis van zaken geschreven... "Het andere soort is het pyrotechnische vuurwerk"
lol.gif

Bovenaan