Buurtbewoner negeert vrijwillige vuurwerkzone: 'Wij steken altijd vuurwerk af'

Moontan

Moderator
Medewerker
Buurtbewoner negeert vrijwillige vuurwerkzone: 'Wij steken altijd vuurwerk af'

DEN HAAG - In heel Nederland wordt bij de jaarwisseling veel vuurwerk de lucht in geknald. Maar niet in een paar straten in de Haagse wijk Marlot. De straten zijn namelijk aangemeld als vrijwillig vuurwerkvrije zone.

Initiatiefnemer Wouter Metz is tevreden. Het blijft namelijk rustig. 'Dat was de bedoeling ja. Het moet nog steeds een feestje zijn, maar dan zonder al te veel knalvuurwerk.'

Maar niet iedereen is blij met de vuurwerkvrije zone. Eén buurtbewoner brengt namelijk 'gewoon' zijn ingekochte vuurwerk tot ontploffing. 'Ik vind het geen onzin als iedereen het daarmee eens is', zegt hij. 'Maar wij steken altijd vuurwerk af en wij zijn er ook helemaal niet in gekend.'

'De buren weten allemaal dat wij ieder jaar vuurwerk afsteken'
De man kreeg naar eigen zeggen tijdens Kerst een e-mail, waarin stond dat zijn wijk een vuurwerkvrije zone was. Hij gaat gewoon verder met het afsteken van vuurwerk. 'De buren weten allemaal dat wij ieder jaar vuurwerk afsteken. Waarom zouden ze dat dan nu ineens niet goed vinden?'

Het is nog niet zeker dat de wijk volgend jaar weer aangemeld wordt als vuurwerkvrije zone. Dat hangt van de bewoners af. Initiatiefnemer Metz: 'Dat gaan we allemaal nog overleggen.'

https://www.omroepwest.nl/nieuws/35...ge-vuurwerkzone-Wij-steken-altijd-vuurwerk-af

ifeelfine

Registered User
kijk hier zit nu precies het probleem:

Initiatiefnemer Wouter Metz is tevreden. Het blijft namelijk rustig. 'Dat was de bedoeling ja. Het moet nog steeds een feestje zijn, maar dan zonder al te veel knalvuurwerk.'

met wil een knalvuurwerkvrije zone geen vuurwerkvrije zone zelfs de grootste vuurwerkhaters vliegen mij om de nek na afloop van mijn shows omdat het zo moooooooooiii is (ok zit het een en ander aan alcohol in denk ik op dat moment maar toch...)

GMP82

Zilveren Member
Mensen willen ook helemaal geen vuurwerkverbod. Ze willen een overlast/aso/achterlijke illegale knallersverbod.
Degene die echt helemaal niks meer willen, zijn nog geeneens een handvol.

Ik vind het vooral erg mooi dat een vuurwerkliefhebber 'van niveau' schijt heeft aan het initiatief van z'n bekrompen buurman.
'Ik voel er niet in gekend'... hehe, dat klinkt elders in Den Haag wel anders...

Plum Bloom

Registered User
Oud bericht, maar volgens mij ten onrechte onopgemerkt gebleven op dit forum:

19 Haagse buurten kiezen ervoor vuurwerkvrij te zijn

Bewoners uit 19 buurten en wijken hebben zich bij de gemeente aangemeld voor de proef met een vuurwerkvrije zone tijdens de jaarwisseling.

Maaike Kraaijeveld 29-12-17, 12:00 Laatste update: 12:41

In die verschillende buurten, verspreid over de stad, doen bewoners mee aan het experiment van de gemeente om zelf vuurwerkvrije zones af te dwingen. Deze straten en delen van wijken worden aangegeven met een informatiebord dat daar niet mag worden geknald tijdens de jaarwisseling.

Bijzonder aan de nieuwe maatregel is dat de bewoners het verbod ook zelf moeten handhaven. Maar de meeste bewoners gaan er van uit dat iedereen zich aan het verbod gaat houden omdat het breed wordt gedragen in een buurt.

Om welke gebieden het gaat, wil de gemeente niet zeggen. ,,Het zijn initiatieven van bewoners en over hen gaan wij geen gegevens verstrekken’’, zegt een woordvoerder van de gemeente, die aangeeft heel blij te zijn met het aantal bewoners dat zich heeft aangemeld voor het experiment.

Een van de gebieden is in elk geval Marlot, grenzend aan het Haagse Bos en naaste buur van paleis Huis ten Bosch. Burgemeester Pauline Krikke kwam er donderdagmiddag zelf het gebiedsbord brengen en overhandigen aan de bewonersvereniging.

Het aantal vrijwillige vuurwerkvrije zones in Den Haag kunnen bovendien groter zijn dan de 19 gebieden waarin bewoners zich bij de gemeente hebben aangemeld. ,,Het is niet uit te sluiten dat er bewoners zijn die onderling afspreken straten vuurwerkvrij te houden zonder het informatiebord van de gemeente’’, zegt de woordvoerder.

De nieuwe opstelling tegenover vuurwerk heeft alles te maken met de maatschappelijke discussie over wel of niet zelf knallen. De gemeente Den Haag heeft daarom deze zomer al een enquête gehouden onder inwoners over het fenomeen. Daaruit bleek dat van de 13.500 Hagenaars die meededen aan de enquête 64 procent positief is over het instellen van vrijwillige zones. Een kleiner deel van hen dacht er toen over om ook echt afspraken te maken daarover in de buurt.

Deze bestaan naast de door de gemeente afgedwongen knalvrij gebieden rond ziekenhuizen en kinder- en stadsboerderijen om kwetsbare mensen en dieren te beschermen. Op deze plekken wordt wel door de gemeente en de politie gecontroleerd of iedereen zich houdt aan het verbod op vuurwerk.

https://www.ad.nl/den-haag/19-haagse-buurten-kiezen-ervoor-vuurwerkvrij-te-zijn~a59726c7/

Sweet Laker

Registered User
"Welke wijken het zijn wil de gemeente niet zeggen." Het lijken wel een stel kleine kinderen.

En als het niet werkt kan het mooi zonder gevolgen in de doofpot gestopt worden. Stelletje kanslozen.

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
Kan ik me #$@^#%@#&$%&%^$ ook ergens aanmelden als VUURWERKBLIJE ZONE?

Het is dat ik niet Twitter, anders zou ik dolgraag #NotMyMayor en # NotInMyName toevoegen....

Bovenaan