Assenaar: Valse meldingen Meldpunt Vuurwerkoverlast staan er nog steeds.Manipulatie ligt op de loer

Moontan

Moderator
Medewerker
Assenaar: Valse meldingen Meldpunt Vuurwerkoverlast staan er nog steeds. ‘Manipulatie ligt op de loer’

ASSEN - Hij was al gestopt met het maken van valse meldingen op het landelijke Meldpunt Vuurwerkoverlast.nl. Maar Mischa uit Assen, die honderden valse meldingen deed om aan te tonen dat het systeem van het meldpunt ‘zo lek is als een mandje’, vreest dat het eindrapport met bijna 90.000 meldingen inclusief de valse meldingen naar de Tweede Kamer gaat.

Mischa: “Nog steeds staan testmeldingen van mij, die ik al voor de kerstdagen deed, op de overzichtskaart. In Oudemolen en de Eemshaven. Die meldingen zijn er dus niet uit gefilterd, ondanks wat Meldpunt-voorman Arno Bonte daarover heeft beweerd.”

Daarnaast is het, zo zegt Mischa, nog steeds mogelijk om vanuit Assen op willekeurig welke postcode in Nederland dan ook meldingen te doen. Terwijl Bonte beweerde dat dat niet meer mogelijk was. “Ik heb, op verzoek van een bekende, in de afgelopen week één geslaagde melding van overlast gedaan in Harskamp, een dorpje tussen Apeldoorn en Ede. Deze bekende heeft ook andere mensen, van buiten Harskamp, benaderd met dit verzoek. Het resultaat: liefst 241 meldingen uit Harskamp, terwijl dat dorp tijdens de jaarwisseling 2014-2015 goed voor maar één melding.”

Mischa wijst er tevens op dat Harskamp drie dagen na de opening van het meest recente Meldpunt al op ‘het ridicule aantal van ruim 100’ stond. “Pas nadat dat in de publiciteit was gekomen, grepen de mensen achter het Meldpunt in en werd het aantal tot 13 teruggebracht, vermoedelijk op basis van pure willekeur.”

'99 procent'
Bonte heeft inmiddels laten weten dat 99 procent van de valse meldingen verwijderd is. Mischa: "Hoezo 99 procent? Waarom niet 100 procent? Ik weet het wel. Er is namelijk geen filter actief. Het enige dat Bonte en zijn vrijwilligers na een melding te zien krijgen is een ip-adres, en dat is vaak niet te herleiden tot een woonplaats. Bonte c.s. schrappen dus handmatig op plekken die in de publiciteit zijn geweest en laten de rest staan."

Kortom, besluit de Assenaar, dit Meldpunt was en is volkomen ongeloofwaardig. “Journalisten en politici doen er volgens mij goed aan met argusogen te kijken naar wat GroenLinks met de cijfers van dit Meldpunt doet. Manipulatie ligt op de loer.”

http://www.assercourant.nl/algemeen...aan-er-nog-steeds-manipulatie-ligt-op-de-loer

Bovenaan