3'' mortier

Robinkuh

Registered User
Hallo,

Ik heb geen vragen over het schieten van shells.
Maar ik heb meer een vraag over de mortier zelf.

Er word altijd aangegeven dat een shell 75 MM is. Maar ook word er aangegeven dat de mortier 75MM moet zijn.
Het probleem is dat ik aan 75 MM buizen kan komen,maar dit is dan de buitenmaat.
Moet men dan een buis van 80MM gaan kopen,aangezien de Mortier 75MM is?
Of kan ik ook 75MM buizen halen,maar dan met een kleine dikte van de wand?

PS: Graag geen discussies over het wel of niet verantwoordelijk schieten van mortieren.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gerwin

Registered User
De aanbevolen binnemaat van een mortier is 75 mm de shell zelf is ietsje kleiner :) voor zover ik gehoord heb

jaspertjuh

Registered User
Je zult in ieder geval een grotere mortier moeten kopen, (volgens mij!)
want anders past je shell er niet in.
80 MM is waarschijnlijk een goede maat, maar zorg ervoor dat je altijd een binnenmaat hebt, die net 2 of 3 MM groter uitvalt dan de shell, anders zit je 3"er er veel te strak in.

baqwa

Registered User
Zoals hierboven al genoemt staat is 3'' de maat van de shell dit kan nog wel is verschillen per merk.

Je hebt dus een binnenmaat van 3'' nodig als je hdpe gaat bestellen is het verstandig om hdpe 100 of 80 te nemen dat is de dikte/sterkte van de mortier.

Je moet niet een te grote binnenmaat nemen want dan komt de shell niet hoog genoeg de lucht in wat natuurlijk gevaarlijker is.

Remi-Pyro

Registered User
Als ik jou was zou ik gewoon een goedgekeurde 3" mortierbuis kopen bij bijvoorbeeld alpeco, weet je in ieder geval zeker dat je de goede maat hebt en je hoeft niet te klooien met eindpluggen etc.

kees

Registered User
De maat van de mortierbom kan precies 3 inch zijn, aangezien de buizen een binnenmaat van ongeveer 76 a 78 mm hebben, dit is in ieder geval zo bij de buizen van fire-event en pyro-art.

Laatst bewerkt:

Pyromaster2

Registered User
Er zit een redelijk groot marge qua binnenmaat bij verschillende producenten buizen.

Daarnaast zijn zelfmaak mortieren vaak afgeraden, voornamelijk omdat weersomstandigheden een bepaalde werking heeft op het materiaal dat men wil gebruiken als mortierdienende, men weet dus niet in welke staat de mortier verkeert wat dus gevolgen kan hebben, nadelige gevolgen.
Daarnaast zijn meegegoten epoxy-pluggen die men kan vinden bij GFK-mortieren stukken steviger dan een plug gefabriceerd uit hout dat vastgezet is met een paar bouten of schroeven.
Daarnaast heb je snel last van houtrot en kan je vaak je stoppen vervangen.

Er zijn daarentegen zat producenten en leveranciers van buizen, hier enkele leveranciers en producenten die tevens verkopen;

www.pyroart.de
www.fire-event.com
www.alpeco.be
www.pyroweb.de

KoenL

Registered User
Je zult in ieder geval een grotere mortier moeten kopen, (volgens mij!)
want anders past je shell er niet in.
80 MM is waarschijnlijk een goede maat, maar zorg ervoor dat je altijd een binnenmaat hebt, die net 2 of 3 MM groter uitvalt dan de shell, anders zit je 3"er er veel te strak in.

Bij de vuurwerkshow in Houten heb ik gezien hoe de shells in de mortieren werden gestopt. Er werd ook 3" geschoten, maar ik had nou niet bepaald het idee dat de mortier groter was dan de bom. Op de bovenste foto hieronder zie je hoe de shell in de mortier wordt gestopt, en op de onderste foto zie je hoe die nog wordt aangedrukt.
afbeelding139ct6.jpg

afbeelding141fp6.jpg

Koen

Laatst bewerkt door een moderator:

T-sec

Registered User
Zoals hierboven al genoemt staat is 3'' de maat van de shell dit kan nog wel is verschillen per merk.

Je hebt dus een binnenmaat van 3'' nodig als je hdpe gaat bestellen is het verstandig om hdpe 100 of 80 te nemen dat is de dikte/sterkte van de mortier.

Je moet niet een te grote binnenmaat nemen want dan komt de shell niet hoog genoeg de lucht in wat natuurlijk gevaarlijker is.

De maat aangegeven op de bom is de binnenmaat die de mortier/afschietbuis moet hebben.

Een bom mag best wat speling in de afschietbuis hebben, is niet meteen gevaarlijk. 3 tot 4 inch bommen met rondom ca. 5mm speling is eerder normaal dan dat het niet goed zou zijn.

Wil je zeker zijn dat je een goede mortier gebruikt, koop deze dan inderdaad in de winkel. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Pyromaster2

Registered User
KóénL;116505 zei:
Bij de vuurwerkshow in Houten heb ik gezien hoe de shells in de mortieren werden gestopt. Er werd ook 3" geschoten, maar ik had nou niet bepaald het idee dat de mortier groter was dan de bom. Op de bovenste foto hieronder zie je hoe de shell in de mortier wordt gestopt, en op de onderste foto zie je hoe die nog wordt aangedrukt.
afbeelding139ct6.jpg

afbeelding141fp6.jpg

Koen

Klopt dit wordt wel eens vaker gedaan, puur omdat de aanslag binnenin de mortier de soepele afglijding van de bom naar de stop afremt.
De marge aan speling bij een GFK mortier tenopzichte van een 3'' bom is vrij klein, 5mm mag maar komt amper weinig voor, laten we het eerder houden op 2.5mm rondom i.p.v de eerder genoemde 5mm.
De fabrieksmarge tussen verschillende fabrikanten bij de 3'' mortieren is ook vrij klein vaak zitten ze allemaal op diezelfde binnenmaat zo'n 76 tot 78mm, bij de 4'' bommen wordt dit verschil al iets opgeschroeft namelijk 102 (pyro-art) tot 105mm (kruiterij (professional style)), terwijl de bommen doorgaans kleiner dan 100mm zijn (broekhoff en blaeser).
Dan wil het inderdaad wel eens voorkomen dat de totale speling rondom 5mm is of soms zelfs meer.

kaasrand

Registered User
Maar als je een te grote mortier buis pakt is het toch ook niet veilig? Omdat dan de shell niet hoog genoeg gaat ?
Vanaf hoeveel speling is dit ongeveer of ligt dat aan de stijlading?

ramon&marijke

Registered User
Je kan nog zoveel stijglading hebben, als er geen kracht kan worden opgebouwd om iets uit het mortier te schieten dan zal die enkele meters erboven klappen als je pech hebt! Zou met dit soort vuurwerk geen risico`s nemen of maken en altijd de bijbehorende producten erbij kopen of anders mooi laten liggen.

P

poziloc

Guest
De vertraging van de shell zal het zelfde blijven...de kans is groot dat die weer naar beneden komt met als gevolg dat die veel te laag klapt

Masupi

Registered User
jongens ik heb ff= even snel vraagje , ik weet de prijsen van shells helmaal niet maar ik betaal 5 euro voor een 3'shell is dat duur ?????????

rembo

Registered User
jongens = Jongens ik heb ff= even snel vraagje , ik weet de prijsen = prijzen van shells helmaal = helemaal niet maar ik betaal 5 euro voor een 3'shell is dat duur ?????????

Als je zelf een beetje had gezocht op de fora's dan was je er zelf achter gekomen dat de gangbare prijzen voor een karton 3" shells om en nabij de €250-€300 zit. Er zijn natuulijk ook uitstekers van boven de 300 euro, maar dan heb je een prijze handelaar of een exclusief merk.

Als je dan nog wat verder had gekeken wist je dat een karton 72 3" shells bevat. Dat beteken dat prijs dan uitkom op €3,50 - €4,10. Omdat jij (volgens mij) de shells per stuk inkoopt is de prijs niet veel te duur vind ik. Prijs die ik zelf voor een 3" shell maximaal per stuk zou betalen is €4,50.

Rembo

Laatst bewerkt:

Harald02938

Nieuwe Member
Hey Leute! Wenn ihr für Silvester noch Feuerwerk braucht, kann ich den pyro shop wärmstens empfehlen. Dort gibt es eine breite Auswahl an Feuerwerkskörpern, einschließlich Batterien und Raketen von Top-Marken. Sie bieten sowohl Liefer- als auch Abholoptionen an. Viel Spaß beim Feiern!

Schuim

Moderator
Medewerker
Hey Leute! Wenn ihr für Silvester noch Feuerwerk braucht, kann ich den pyro shop wärmstens empfehlen. Dort gibt es eine breite Auswahl an Feuerwerkskörpern, einschließlich Batterien und Raketen von Top-Marken. Sie bieten sowohl Liefer- als auch Abholoptionen an. Viel Spaß beim Feiern!
Hallo, willkommen.
Schön, dass Sie unser Forum gefunden haben.
Gerne können Sie in unserem Stores Germany Forum ein Thema für Ihren Shop erstellen: Click

Sie sprechen von Abholstationen, ich kann auf Ihrer Website einfach keine an der niederländischen Grenze finden. Können Sie uns mehr erzählen?

Bovenaan