Hola para todos y bienvenido.
Vandaag 5 maart 2026 en Calendario Pirotecnio zegt dat pirotecnia "Pibierzo " de Leon vandaag de Mascleta schiet in "El catedral de la Polvara o Fuego"!
Ja wat kan ik vermelden van dit bedrijf? Dat ze zijn opgericht in 1993 onder leiding van Fedrico Fernandez Gomez. Dat ze zich in de begin jaren bezig hielden met lokale vuurwerken in dorpen uit de regio van waar ze vandaan komen. Later onder meer winnaar van de 1ste prijs in Valladolid in de jaren 2001-2002.
Dat ze hebben deelgenomen aan de 32ste editie van het festival in Macau. Dit jaar hebben ze hun debuut in Las Hoqueras in Alicante waar ze de "La Palmera " schieten.
Voorafgaand aan de Mascleta een interview met "Ondo Cero "van Boro Peiro.
B.P> che ik ben een beetje boos op je want je reageert niet op mijn WhatsApp berichtje!
Piro> omdat ik niet op mijn telefoon kijk in deze momenten zeg ik je nu!
B.P> gaan jullie ooit nog een keer Castillo schieten?
Piro> hangst af van; Ayuntamniento, Protection Civil, technishe redenen
B.P> nog niet de Terremoto opgehangen?
Piro> nee moeten even afwachten, want het Terremoto deel "coge mucha aqua! oftwel neemt veel water op zich!
Pibierzo gaf ook nog aan, dat ie om 01.30u nog wakker was omdat het de nacht zo ongelooflijk hard had geregend! Anyway gelukkig kon de mascleta doorgaan vandaag, al is het nu nog onzeker of de Terremoto wordt gemonteerd?
Ook vandaag weer als het klokslag 14.00uur is " 'Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà'" uitgesproken door de Falleras Mayor Carmen Prades y Marta Mercader, oftwel meneer de vuurwerker start de mascleta!
Op de schietlijst staat vermeld een hoeveelheid van weinig material pirotecnio en het thema is:
MASCLETA:
Na de 3e "Trueno de Aviso" de......
INICIO: wat leuk om te zien dat "Manolo Crespo " van Pirotecnia Valenciana in de kooi aanwezig was om de mascleta te begeleiden. Ik vond het een ietwat vreemde aanvang van dit deel van de mascleta. 1ste begon met als eerst aan de lange zijde "Correos" de "LA SENYERA" om daarna aan Ayuntamniento zijde over te gaan op de "Traca Valenciana"zo te horen. Wellicht een programmeer foutje? De "Truenos Digitalizades"3 x 8 kwamen daarna in "secuencias" om daarna door te pakken met de mooie en heldere "Serpetinas" in slagen gevolgd door de " Trueno de Aviso" wat ik een mooi moment vond tussen deze twee elementen! de 2e en 3e sectie werd er vanaf 3 posities en door "Las Candelas de 50mm" en ook "Cajas Mecanizadas" en ook de "tubos de Mortero" een samenspel tot stand gebracht waarbij er eerst de versnelling te horen was, maar deze ietwat terugging in climax in sectie 4! Deze laatste sectie werd afgesloten middels een hoos aan fluitcakes die na de laatste slagen van Truenos de Goteos werd er doorgepakt naar waarbij de " Golpe o Arrebato" helaas ontbrak, maar door de turbo fluitcakes werd het einde ingezet
CUERPO O TERRESTRE DE FUEGO.
Het middendeel opgedeeld in 5 retenciones elk verdeeld in 6 - 14 groepen. De " Los Grupos Truenos " waren zoals dat heet in "Coloridos" oftewel gekleurd!
Het gehele middenstuk liet zich zien als constructief goed in elkaar gezet, met als kanttekening dat men koos voor een mooi langzaam begin en in de 2e en 3e retencion was het geheel solide, degelijk met mooi en herkenbare "Fuegos Acompanadas"aan beide kanten van de kooi middels "Vulcanodas en Rojo y Verde" en daarbij ook "Truenos de Aviso erboven. Mooie en goede hoorbare klanken van zowel boven als onder. De 4e en 5e retencion liet zich zien op een zelfde wijze wat op zich prima is, maar de mooie en hoorbare versnelling miste ik persoonlijk. ja de nummertjes 6 " Los Gordos "hingen er wel, maar ik miste de die climax waar je wordt meegenomen naar de Terremoto. Ja het element " Crear Ritmos Internos" door die 6 ontbrak zoals ik het kon horen op tv! kan het mis hebben. Dus de apotheose in dit deel zeg maar wat iets anders is als de eerder genoemde "Cantidad de Potencia". Overal ook doordat beide componenten goed op elkaar waren afgestemd was het een prima middenstuk.
TERREMOTO:
Deze werd aangevangen zoals ik het kon zien met 4 groepen heen, 6 groepen terug en 8 groepen heen! In een duur van 15 seconden was het op zich prima, doordat er wat je vaker ziet inn de laatste "Trama"of "Parada" weleens 14 groepen worden geschoten. Dus het verloop was oke, mar niet top! De versnelling van 2 naar 3 was prima, maar de mooi volle 4 seconden miste ik persoonlijk.
BOMBARDEO AERO:
Vanaf een punt en op de klassieke wijze namelijk door van 3 rijen buizen door te gaan naar 8 rijen buizen waaruit de "Truenos de avisos 50mm" werden geschoten wat resulteert in een soort van wat je niet vaak meer ziet de mooie "La Subida" in de lucht. Dus die climax door de Bombardeo!
Hierna kwam het element 'Rubrica" of toevoeging door aan de zijde van "Correos" "Vulcanodas en Rojo y Verde met daarbij de "Serpetinas" erboven, om daarna vervolgens vanuit cajas een slag met Truenillos te schieten wat het geheel ietswat afzwakte.
De sluiting kwam niet overeen met de daarvoor geschoten elementen naar mijn idde te zwak.
Overall een op zich oke mascleta maar nou niet om heel warm van te worden.