Datum: 05-03-2026
Plaats: Valencia
Tijd: 14:00
Wie: Pirotecnia Zaragozana
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Als eerste dank voor je compliment en ik heb de mascleta even opgezocht. Wij waren die dag in Benicalap weet ik nog wel. Anyway de uiteenzetting;@Mr_Mascleta.
Ik ben geen Fallas ganger, maar de Fallas gangers en ook de niet Fallas gangers vinden dit een iconische show.
En dan de mascleta die op 19-03-2024 geschoten werd door Pirotecnia Mediterraneo.
Hier kan je hem vinden: https://freakpyromaniacs.com/threads/mascleta-19-03-2024.68292/
Omdat de mascleta vandaag niet door gaat, misschien wil je over deze mascleta een review geven?
Ik ben gewoon nieuwsgierig wat jij als expert ervan vind.
Alvast muchas gracias als je het wilt doen.
Zoals het er nu naar uitziet wel, eveneens op de dagen van 10 en 11 maart!!!!Zaragozana voor het tweede jaar op rij de lul. Vervangende datum vorig jaar was ergens in juni.
Naast Zaragozana in ‘25 ook Dragon en Pibierzo afgelast overigens. Pibierzo morgen wellicht ook weer de pineut.
I see something different in the weather forecast. They say, around 16-18 degrees with 2-4mm rain. The score till 18th of march is 7-8A second storm will tighten the main phase of ‘la planta’ even more
In Valencia there will be a truce from Saturday afternoon to Monday, but on Tuesday a new storm will enter that will continue until Thursday and will give way to an improvement on Friday.
![]()
Una segunda borrasca apretará aún más la fase principal de la plantà | Las Provincias
En Valencia habrá una tregua desde el sábado por la tarde al lunes, pero el martes entra ya una nueva borrasca que seguirá hasta el jueves y dará paso a una mejoría el viwww.lasprovincias.es
Als eerste dank voor je compliment en ik heb de mascleta even opgezocht. Wij waren die dag in Benicalap weet ik nog wel. Anyway de uiteenzetting;
Na de alom bekende en traditionele "Traca Valenciana" werd er aangevangen met...
INICIO: deze werd in 4 secties opgedeeld, of als de Pirotecnia zegt "Prinipios Aeros"! De 1ste sectie was mooi rustig in zijn hoedanigheid en Mediterraneo koos voor een drietrapsfluit en daarbij "Ronacadores o Serpetinas 50mm" en ook "Truenos de Goteo". In de 2e sectie van de Inicio werd er aan toegevoegd "Silbadores" en ook Trueno de Aviso vanuit ofwel Platas Formas ofwel "Monotiros" Hier merkte je op een tweede versnelling, maar dusdanig dat het mooi in balns was met de andere effecten. De 3e sectie liet zich zien met een extra toevoeging van de kenmerkende "Chicharras" de rauwe fluit, met daarbij een mooi up tempo werkend naar het slot. Mooi om te zien de wisseling dat er vanaf 3 posities en dan weer 5 posities werd geschoten In de laatste en dus 4e sectie kwam er als effect bij vanuit 50-60mm "Las Candelas" een prachtige toevoeging met ook die fluit maar versneld en ook vanaf 8 posities verdeeld werd er gewerkt naar de laatste slag de "Arrebato" Deze Inicio was in al zijn omvang een prachtig schouwspel tussen de gebruikte effecten en waarin je werd meegenomen naar................
CUERPO O TERRESTRE DE FUEGO: de aanvang van de 1ste Retencion was na de slag in de Inicio mooi rustig en daarbij zeer in balans, mede door de mooie
" Base de Sonora " komend uit de " Rastres "o " Peines" die ervoor zorgen dat tussen de groepen de basis ontstaat en de gaten opvult . Mooi begeleiding met de "Acompañados Aeros" middels de welbekende kleinere knallen en de fluit in de lucht! 2e retencion was ook mooi oplopend in zijn volume zonder dat hier een overdaad ontstond aan te zware nummertjes 6. Retenciones 3-4-5 waren mooi hoorbaar en de luchteffecten waren prachtig in balans met het cuerpo deel. Mooie volle slagen ofwel " Viveza o Aceleracion de las Detonaciones" in dit deel was zeer goed. Het mooie is dat je ook de luchteffecten in deze fase nog steeds goed kan horen en die balans was en ook niet dat je dacht pfff wat een brommend geheel! De laatste 5e retencion vond ik echt wel mooi met zijn allerlaatste versnelling werkend naar de .....................
TERREMOTO: stja! Op zich de aanvang vanuit de laatste slagen vanuit retencion was de overgang prima, maar wat er daarna gebeurd!!!! Als ik het goed kon zien in 3 Frases o Etapas van 12-16-22 groepen. De tijdsduur van slechts 15 seconden en dan in deze hoeveelheid is als je het mij vraagt een zinloze wijze van je Terremoto schieten! Heet is niet mooi, dient geen doel, maar vooral een slecht einde op een mooi begin!
BOMBARDEO AERO: ja een geweldige geheel vanaf 10-12 posities in de vorm rondom het plein "En Redondo" was de eerste fase krachtig en ook doorpakkend op. Tweede fase versnellend nog krachtiger en ook zwaarder in zijn geluid , maar zeer fraai om te zien en horen ook, laatste fase met zijnn "Golpe" was indrukwekkend.