Pirotecnia Zarzoso - 14 Maart 2018

WAT VIND JIJ VAN DE MASCLETÁ GESCHOTEN DOOR PIROTECNIA Zarzoso?

  • Waanzinnig goed!

    Stemmen: 1 14,3%
  • Erg goed

    Stemmen: 5 71,4%
  • Gewoon leuk

    Stemmen: 1 14,3%

  • Total voters
    7

Tony

Administrator
Medewerker
27993257_848446495327614_6116572956584655648_o.jpg


Wanneer: 14 Maart 2018
Waar: Valencia
Locatie: Plaza del Ayuntamiento, Valencia
Tijdstip: 14.00 uur
Wat: Mascleta
Waarom: Fallas de Valencia 2018
 

Mr_Mascleta

Registered User
Dag 14..Pirotecnia "Zarzoso".

"Fundada"en 1930 onder de naam "Pirotecnia de Altura". Hoy en dia, tegenwoordig dus staat het bedrijf onder leiding van " Paulino (POL) Zarzoso Lara". Sinds 1992 actief en "El Catedral del Fuego", maar met een onderbreking van een aantal jaren, zijn ze weer sinds 2006 jaarlijks actief. Deze firma schiet veel nationaal en ook regionaal vele shows, waarvan Castellon de meest bekende is waar ze ook de eerste prijs hebben behaald.
Persoonlijk vind ik "Zarzoso"en dus Pol een mooie schieter als het goed om zijn mascleta. Schitterend verloop van zijn masleta ieder jaar weer. Sinds de intreding van "Mascleta Moderna" laat hij ook zien in dit deel zijn kunsten te beheersen.
Persoonlijk heb ik Pol vele malen gesproken en we hebben het natuurlijk gehad o.a over de vertragers tussen elke trueno en el grupo, de bombardeo, inicio deel en zo vergaar je kennis die je wilt begrijpen. Daarnaast een zeer ingenomen persoonlijkheid en een aardige kerel gewoon......a tope!

"INICIO".

Nadat de "Fallera Mayor"vanaf het balkon de toestemming gaf om de mascleta te laten ontbranden, werd deze dan ook aangevangen. Na de laaste en 3e trueno de aviso, werd de "traca Valenciana" < al mas puro estilo antiquo> ontbrandt die het eerste deel van de inicio in gang zette.

De Inicio bestond uit 4 "frases" in verschillende opstellingen. De eerste 3 fases werden geschoten vanuit de door "Zarzoso"altijd gebruikte "Las Platas Formas"de 9 disparos. Vanaf 9 posities werd er geschoten, en elke keer wisselend in tempo en schietvolgorde. Wat ik mooi vond is dat je hier dus ziet waar het om moet gaan namelijk naast "Risqueza de Sonora" ook " Desarrollo eminentemente aero".
Prachtig om te horen, ja horen want dit is juist het uitgangspunt van dit deel ook. De gebruikte effecten in de plats formas waren o.a; Mosaicos, Truenos de Avisos, Serpentinas, Silbadores, Volcanadas rojo y verde, truenos electricos-digitalizades.
Tussen fase 2 en 4 hoor je de mooie versnelling en hoor je weelderigheid aan effecten, de mooie "Arrebato" en "Redondo" 7 posities aan elke zijde en 3 aan de Oostzijde sloot dit prachtige deel af. Een mooie harmonie en een mooie en rijke geluiden en ook afwisseling in tempo's.
Het is nu al genieten. Na de laatste slag " Golpe de truenos de Aviso" desde el arrebato ging Pol over naar het middendeel........

"CUERPO MASCLETA".

Met de koptelefoon op en de beelden voor me, hier mijn relaas van dit prachtige middendeel.

Zo te zien bestond deze cuerpo uit 6 retenciones, met als te doen gebruikelijk bij Zarzoso in de eerste retencion, de 10 groepen naast elkaar aan een vertrager gekoppeld aan een plastic begeleider, dus niet middels "enmechan" waar de "mechas rapidas" met elkaar worden verbonden, maar in deze hoedanigheid.

Het middendeel was naast de retenciones met zijn "grupos de truenos 2-6" ook gevuld met wederom vanuit de "Platas Formas de 9 disparos" begeleidende luchteffecten, "fuegos acompanamientos aeros".
Wat ik persoonlijk heel mooi vind is dat Zarzoso traditioneel doet is dat zijn platas formas aan beide zijde staan opgesteld, "a dos lados de cuerpo". Hiermee creer je een mooi beeld die zowel boven als onder goed in beeld brengen.
Het middendeel was er een om van te smullen, al leek het dat in de eerste retencion al zwaar werd ingezet. Maar vanaf 2e tot en met de 6e retencion was het een waar genot om naar te luisteren.
Wat mij opviel tussen de zware knallen in dat " la base de sonora" en daarmee dus de "alma del espectaculo" werd gewaarbortgd door zijn " Rastres" maar ook die je ziet hangen aan "mecha cuerda" de "Peines".
Daarnaast hoor je dat zowel onder "fuego terrestre" als ook bovenin "fuegos aeros" perfect samengaan "conjugacion"
Wat men hierover zegt is; "el arte esta en la conjugacion de los diferentes elementos sonoros".
het samengaan werd o.a mede in stand gezet door de gebruikte effecten in de lucht zoals daar waren; Silbadores, Truenos de Avisos, Serpentinas, Chicharras. Onder werd het el cuerpo door de diverse groepen truenos numeros 2-6 en zijn rastres en peines voortgezet. Nogmaals een schitterende en mooi gecomponeerd geheel. Als detail wil ik noemen in de laatste seconden van de 6e retencion de slagen silbadores vlsk voor de aanvang van de terremoto.

"TERREMOTO Y FINAL".

De terremoto ging in 4 fases en voor de pirotecnia betekent dit dat men hier; "la sensacion se produce al pasar de una fase a otra" .
Nou hier was absoluut sprake van, temeer de 4 "etapas" werden mooi opgevolgd en een mooei versnelling in de laatste fase. Paulino liet hier ook zeker gelden "cambio dentro de terremoto" prachtig prachtig.........

Hierna werd aangevangen met de Bombardeo Aero. Ik was zelf verrast door de opstelling van de platas formas voor de "Canonjes" , maar de uitwerking was subliem.
De laatste explosies van de terremoto werden perfect opgevolgd door de slagen "volcanadas rojos de truenillos" vanuit 10 posities, wat een perfecte timing!!!
Direct daarna over naar de eerste slag uit de bombardeo aero die bstond uit 90 -- 9x10 "canonjes" en daarna direct gevold met een vertraging van 0,5sec 13x10 canonjes met truenos de aviso.
Schitterend geheel, een mooie overname van de terremoto in al zijn drie delen en dat is de klasse, maar ook je hoort het ook. Mooie subtiele maar harde overgangen.
Als Rubrica, ging men door met "truenos digitalizades"en "recorridos" dus rondom. Prachtig afgesloten met een mooie laatste slag.

Paulino heeft weer laten zien zijn meesterschap op het plein, en mooi gecomponeerde mascleta waarin "la sinfonia del ruido" duidelijk hoorbaar was!

BUEN TRABAJO DE ESTE EQUIPO!
 

smilli

FPM Filmer
Weer een hele beste zo te zien.
Geniet eigenlijk het meest van de opbouw in terremoto, prachtig!
Overgangen en ritmes in zijn geheel goed, het enige wat ik minder vind is de Rubrica.
Deze klinkt mij iets te heftig en overdone, misschien was dit in het echt een stuk beter overgekomen maar zo op film vind ik het niet in balans.
 

Mr_Mascleta

Registered User
Weer een hele beste zo te zien.
Geniet eigenlijk het meest van de opbouw in terremoto, prachtig!
Overgangen en ritmes in zijn geheel goed, het enige wat ik minder vind is de Rubrica.
Deze klinkt mij iets te heftig en overdone, misschien was dit in het echt een stuk beter overgekomen maar zo op film vind ik het niet in balans.

Het is ook een van de weinige die alleen maar uit "las platas formas de 9 disparos"schiet en idd bij elke retencion een meervoud plaatst.
Daarnaast is het in zijn geheel een zeer verzorgende en subtiele mascleta in al zijn facetten.
Zijn Rubrica o Cierre vond ik oke en passend op de terremoto.
 
Bovenaan