Dag 7 Pirotecnia " Pirotecnia Gironina "de Pedralba.
Wat is er bekend van deze firma? Gironina tiene sus inicios en el año 1950,dus de oorsprong van dit bedrijf ligt in 1950. Anno 2018 staat Gironina onder leiding van senor Eduardo Cunillera. Deze firma heeft eerder in "el catedral del fuego" geschoten in de jaren; 2012 het debuut -2014-2015 en 9 maart 2016.
In Castellon heeft dit bedrijf heeft ook geschoten tijdens Las Fiestas de Magdelena en op hun debuut in 2012 wisten ze de eerste prijs te behalen. Het jaar daarop mag de winnaar het Mascleta programma openen middels 69 "truenos de avisos"wat het begin inluidt van een nieuwe editie.
Daarnaast hebben ze ook tijdens het jaarlijks Hoqueras in Alicante hun mascleta geschoten.
Ze houden kantoor in Barcelona en hebben hun vuurwerkopslag en productie en los "Almacenes" of "Casetas" in zowel Tarragona en Valencia.
"INICIO"
Zo op het eerste gezicht te zien staat er veel aan materiaal opgesteld, waaronder veel baterias para las caracasas, er staan tubos desde aluminio, en ik zie ook candelas staan en ook cajas chinas - mecanizadas. Zo te zien is het opgebouwd en gepositioneerd in 3 lijnen wat verondersteld dat we 3 secties hebben. Daarnaast zal er in de inicio gebruik worden gemaakt van "las sequencias" met truenos digitalizades.
Nadat de traca Valenciana was ontbrandt leidde deze het eerste deel in van de inicio, die bestond uit een ritmisch deel in de eerste minuut, waar ik persoonlijk zeer van gecharmeerd ben. Daarna ging men over op "mascleta moderna" met zijn "monotiros" en ook "truenos digitalizades " ook wel "recorridos"genaamd en ook "volcanadas rojos". Deze elementen worden geschoten rondom het hele plein, "secuenciados alrededor de la plaza".
De 5 slagen "Golpes de Silbatos" die zich 3 keer herhaalde, met daarna de "truenos de avisos"en ook de "volcanadas verdes y rojos de serpetinas" maakte dit deel van de Inicio tot een compositie waar ik wel de ware subtiliteit miste en ook de timing niet 100% was.
Met eindigde de inicio met een "Arrebato"de truenos de avisos" welk niet mooi overkwam doordat onder nog explosies waren van de laatste knallers.
"CUERPO MASCLETA"
Het middendeel was opgebouwd uit zo te zien uit 5 retenciones en veel "fuegos acompanadas". Ik kan helaas kort zijn over dit deel van de mascleta. Naast het feit en wat dan wel een pluspunt, is dat de luchteffecten parallel liepen met het de retenciones, was het middendeel een chas in mijn ogen.
De eerste retencion werd dan nog rustig aangevangen met zijn "acompanadas"met trueno de aviso en "silbatos desde cajas chinas". In de tweede retencion werd er al veel luchteffect bijgeschoten met "cracker" en veel "serpetinas" en dat zette zich voort in de 3e en 4e retencion. In mijn optiek viel hier weg waar het omgaat in een mascleta, namelijk de elementen "desarrollo" en " aceleracion" en ook "detonaciones" jammer. tevens vond ik het opmerkelijk de terugval in geluid en effecten voor een moment. In het voorlaatste deel van de 4e retencion werd er ook nog rondom "candelas" bijgeschoten wat het voor mij totaal onaantrekkelijk werd. Het was teveel een overkill opgaande naar de terremoto en bombardeo en wat gan je dan doen?
"TERREMOTO Y FINAL"
Na de laatste slagen en de candelas nog gaande werd de terremoto aangevangen vanuit een ongebruikelijke hoek, namelijk uit de hoek van postkantoor en waarom? Ik zag de terremoto in drie fases gaan en zo te zien de eeste deel met 6 "ramales" . Daarna doorgaande met zijn tweede fase waarbij ook rondom een deel van de bombardeo mee ging in de vorm van "truenillos" vond ik jammer. Het derde deel van de terremoto werd direct gevolgd door een rondom het plein "volcanadas" - "trueno de avisos" - en " truenos digitalizades" te laten gaan in een totale escalatie.
Deze mascleta kon mij in geen enkel opzicht bekoren en ik vond het een "overkill"in sommige delen. Jammer ook dat men kiest voor deze optie, want ik denk; schoenmaker blijf bij de leest! Spektakel zekers, dient het een doel? Al met al in mijn ogen een niet waardige mascleta, maar een 5 minuten rammen. Sommige zijn hiervan gecharmeerd en dat kan.