Pirotecnia Crespo - 13 Maart 2018

WAT VIND JIJ VAN DE MASCLETÁ GESCHOTEN DOOR PIROTECNIA Crespo?

  • Waanzinnig goed!

    Stemmen: 0 0,0%
  • Erg goed

    Stemmen: 2 66,7%
  • Gewoon leuk

    Stemmen: 1 33,3%

  • Total voters
    3

Tony

Administrator
Medewerker
27788470_848445448661052_3894895284958880232_o.jpg


Wanneer: 13 Maart 2018
Waar: Valencia
Locatie: Plaza del Ayuntamiento, Valencia
Tijdstip: 14.00 uur
Wat: Mascleta
Waarom: Fallas de Valencia 2018
 

Mr_Mascleta

Registered User
Dag 13 ...pirotecnia "Crespo".

Wat kan ik over deze firma schrijven? Wel dat ze in 1947 zijn opgericht "Fundada" en 1947". Sinds 1979 staat dit bedrijfje onder leiding van senor; Vicente Rodriquez Peris. Samen met zijn zoon "Vicente Rodriquez Cuenca" doen ze niet heel veel nationaal gezien, sterker nog dit bedrijfje schiet alleen wat showtjes binnen de communidad Valencia.
Hun eerste mascleta vond al plaats op 6 maart 1990, en sindsdien vaak terugkerend in "El Catedral del Fuego".

Ik herinner mij sommige mascletas waarvan ik dacht; "HUH". Ze vangen de inicio aan zonder "traca Valenciana" en direct volle bak.
De Bombardeo van 2014 en 2015 bijv, van buiten naar binnen met zijn opstelling en zwakke waaierblokken daarna en wat zwakke laatse slag........
In 2013 een hele korte zwakke Bombardeo, maar als Rubrica helemaal los?
In 2008 een terugval in de desarrollo laatste retencion en een bruuske overgang naar terremto die geen mooie versnelling had. Anyway, we geven hem het voordeel van de twijfel.
In 2016 ook een zeer zwak einde van zowel de terremoto en aanvang bombardeo waar een stilte viel die ongelooflijk was.
Maar goed, 2018 een nieuw jaar en misschien een andere manier - idee van schieten? we gaan het zien.

"INICIO".

Na de laatste en dus 3e "Trueno de Aviso" voor het publiek, want ja NU gaat de mascleta beginnen, werd aangevangen met de Inicio. Deze werd als in voorgaande jaren wederom zonder "traca Valenciana" de pure en traditionele klanken.........
Het begin van deze zeer korte; een tijdsduur van slechts 0.48seconden, maar ook vreemde en te snelle en monotone Inicio, werd aangevangen met "cajas chinas"en efecto "Silbatos-Pitos" en werd vanaf 10 posities 5-5 "a dos lados de la plaza" geschoten.
Direct daarna volgde er een "Arrebato" de "Trueno de Aviso" desded de esquina. De volgende 8 slagen met "volcanadas de color en rojo" kwamen uit de "las candelas" die naast elkaar en in 8 posities( ik beroep me op beeld). Als slot een "Golpe" "cracker"..................

" CUERPO MASCLETA".

Na een in mijn ogen slechte Inicio, werd aangevangen met de 1ste van 5 retenciones. Ik had het idee dat Crespo al in de 1ste retencion " los grupos truenos numero 6" had hangen te horen aan de zware "las detonaciones" ........
Alhoewel het niet hoeft, want wat moet je doen in de 5e retencion? Anyway, de eerste retencion kwam goed door, met zijn "fuegos aeros-acompanamientos". Ik had wel het idee dat ie wat "snel" liep in beplaade momenten.
Een goed samenspel en samenhang tussen "fuego terrestre en aero".....maar je neemt een risico want wat doe je straks????
In de 3e retencion kom je het tegen, het wordt te eentoning, de zware klappen nemen de overhand, de elegantie gaat hier niet op, heavy hoor en ook te dreunend en er gaat iets verloren namelijk de mooie en voelende versnelling naar de 4e en 5e retencion.
De versnelling "desarrollo" met de begeleiding boven hoor ik ook niet, het is op de achtergrond "el fondo" een eentonige fluit en ook "el base de sonoro" middels zijn "rastres" kan ik niet goed waarnemen. Jammer.
Wat er in de laatste fase gebeurt in " el fuego terrestre" en in de laatste 5e retencion is in mijn beleving een totale overkill aan effecten en het lijkt wel alsof men denkt het hier te moeten doen ofzo????
In ieder geval werd de opmaat gemaakt naar het laatste deel....

"TERREMOTO Y FINAL"

Ja wat kan ik hier van zeggen en schrijven? Bizar vond ik het om deze keuze te maken. De Terremoto wordt aangevangen met een te snelle overgang ten aanzien van de gehele duur van de terremoto. De eerste "tramas" met zijn "ramales" was fel en viel daarna terug in zijn ontwikkeling binnen de terremoto. Daarnaast de duur van 0.38seconden is echt bizar lang, maar werd slecht door zijn verloop. In 4-5 "etapas" was er geen "cambios o tiempos" nee het werd een monotoon geheel..............
Na de laatste explosies werd de fase ingezte van de "Apoteosis" welk geen apotheose was!!!!! Nee wat hier gebeurt is spelen met de elementen. "Golpes de silbatos" aan de zijkant die werd overgnoemen door "grupos truenos"aan rekken bevstigd om wat kracht te geven, en als laatste kwam er nog een "Arrebato" voorbij in twee vierkanten "dos quadros" opgesteld.
Jammer maar niet geheel verrassend wat Crespo weer liet zien vandaag en in andere jaren. Bijzondere constructies, bijzondere momenten, die in zijn geheel niet passen in de hoedanigheid van.
Daarbij een gemis van vele mooie elementen binnen een mascleta. Je had niet het gevoel en je hoorde niet de mooie vloeiende en opbouwende momenten.

Wederom een "mascleta"; ja tussen aanhalingstekens, die niet mascletawaardig was. Het was meer naar mijn idee spelen met de pyrotechnische middelen.
 
Laatst bewerkt:

shinji

Moderator
Medewerker
Ongelooflijk dat deze firma al jaren in de laatste week geplant staat. Heb nog nooit een fatsoenlijke Mascleta van die lui gezien. Wel ieder jaar een bijzondere opstelling, maar hoe ze t voor elkaar krijgen weet ik niet, maar ze maken er altijd een potje van. Ik geef Zaragozana nog het voordeel van de twijfel, maar deze gasten verdienen een dikke ban van t plein
 

Mr_Mascleta

Registered User
Ongelooflijk dat deze firma al jaren in de laatste week geplant staat. Heb nog nooit een fatsoenlijke Mascleta van die lui gezien. Wel ieder jaar een bijzondere opstelling, maar hoe ze t voor elkaar krijgen weet ik niet, maar ze maken er altijd een potje van. Ik geef Zaragozana nog het voordeel van de twijfel, maar deze gasten verdienen een dikke ban van t plein

Ja ik snap dit dus ook niet Rick, maar ook met name zoals een Hns Caballer op de 10e schiet?? Wie maakt die keuzes? Crespo mag wat mij betreft ook niet meer op het plein schieten.
 
Bovenaan