Mascleta Pirotecnia Valenciana 18/03/2014

Mr_Mascleta

Registered User
XE QUE BO..............................VIXCA VALENCIANA...........................AMUNT..............

UNA PASADA HOY......................................MADREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE MIA..........

IMPRESIONANTE...........ESTUPENDA..................BUEN TRABAJO.............FUE UNA MACLETA DE PUTA MADRE.

HAN SALIDO MUYYYYYYYYYYYYYYY BIEN. ENHORABUENA PARA VALENCIANA= JOSE MANUEL CRESPO!!!!!



Review later......................even verwerken deze onvergetelijke mascleta!!!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Koetje

Registered User
Meesterlijke Mascleta. Ik vind het echt de hoogste tijd worden dat deze man een keer op de laatste dag mag schieten.
 

robvuurwerk

Registered User
fantastische mascleta en wat ben ik een enorme fan van deze man en ja hij verdient het eens en te meer om de laatste dag te mogen schieten. een fenomeen.
 

Kobajo

FPM Filmer
Ben benieuwd welk cijfer je hier aan gaat hangen. Aangezien de 10 al vergeven is.
Dit was toch echt de perfecte mascleta.
 

Moontan

Moderator
Medewerker
Dit zijn de meesters.
Geweldige mascleta. Schitterende opbouw, in een uptempo naar een waanzinnige finale.
Dit is kunst. Dit is echt genieten.
 

Tobias

FPM Fotograaf & Filmer
Medewerker
MG_7034goed.JPG
 

Mr_Mascleta

Registered User
Dinsdag 18 maart 2014 en we zijn aangekomen op de een na laatste dag van de editie Las Fallas 2014. In een zon overgoten en warm Valencia, was het vandaag de dag waarop pirotecnia “Valenciana” onder leiding van < Jose Manuel Crespo > zijn mascleta mocht gaan schieten.

Pirotecnia Valenciana; nog recentelijk en op 1 maart 2014 een “Mascleta Aereal “geschoten en nog niet eerder vertoond in Valencia. Deze nog jonge, maar zeeeeer vakbekame pirotecnia liet ook op deze dag zien waartoe hij in staat is; een groot vakmanschap beheersen in zijn vakgebied.
Ik kan me nog herinneren een “Castillo” op 8 Oktober 2004 waar me toen al opviel het grote talent wat deze jongeman in zich heeft. Ook heb ik diverse mascletas live gezien o.a in 2000-2001-2002 maar toen al een fenomeen, wat kan hij ongelooflijk goed schieten en zo puur en een zuiver "La Sinfonia de Ruido".

Wat kan je zeggen over zijn historie, nou dat hij al op zijn 17de de leiding had over het bedrijf, want zijn pa was plotseling en totaal onverwachts uit het bedrijf in 1992. De eerste keer dat hij als jochie op het plein aanwezig zijn gezicht liet zien was in 1990, maar in 1996 onstak hij zijn eerste mascleta. Vanaf dat moment elk jaar terugkerend en in de laatste edities in el Fallero schietend. Tevens kennen de meeste hem van o.a vele participaties in concoursen, waar hij diverse keren 1ste is geworden o.a in Pamplona.

De Mascleta;

Inicio; na de laatste en dus 3de “Trueno de Aviso” onstak men de “Traca Valenciana” die daaropvolgend de eerste fase van de Inicio onstak en deze over de gehele breedte van het plein en voor “Correos” plaatsvond.
De eerste fase begon met o.a “Serpetinas fuertes o potentes” - “Pitos suaves” - “Humos de Colores” de <<Senyera de Valencia>>. Dit alles geschoten vanaf 6- 12 posities elk 2- 4 effecten. Mooi een gelijkmatige verdeling tussen de klanken vindt er plaats. Mooi gedoseerd ook en in balans. Na een 32 seconden begon de tweede fase van deze nu al mooie Inicio. De toevoeging van effecten waren o.a de “Goteos Truenos” -- “Cracker” - “Silbatos” waarbij ik het mooi vond dat het effect “Cracker”zowel beneden als boven geschoten werd. Een prachtig geluidsniveau werd er gerealiseerd. In de derde en vierde fase ging Jose Manuel Crespo verder met het componeren van zijn Inicio. De derde en vierde fase lieten zien en waar schouwspel en ook een zeer ritmisch stuk en ook melodieus en dansbaar, ongelooflijk mooi en wederom in de vierde fase ook nog de “Senyera” en als slot een schitterende “ Andanada” de - “Chicharras” en ook een “Arrebato de truenos” en daarbij ook nog eens “ Rafaga” de “Cracker” desde "Cajas Mecanizades". Wat ik opmerkelijk vond en tegelijk mooi was de verdeling in tijd in elke fase namelijk elk telde rond de 32 seconden. Tenslotte waar hij in uitblinkt was de sluiting van de Inicio. In Valencia zeggen ze; “ un aspecto muy importante en este parte del Inicio aero de mascleta; '" MARCAJES finales” Nou die was zeker geslaagd. Maar wat ik elke keer weer een fantastisch manier vind is deze van Valenciana. Een zeer goede verdeling tussen de fases, en een zeer uitgebalanceerd geheel, zeer ritmisch en ook zeer krachtig maar toch beheersbaar en tevens zeer klassiek en puur op zijn schoonheid van “Sonora”dus ook wel “Riqueza” geschoten; TOP!

Desarollo / Cuerpo de Mascleta;
Opgedeeld in 5 “Retenciones” cada con differentos “Grupos de Truenos”. Wat mij opviel was het weinige aantal groepen in de retenciones 2-3-4. Zo te zien is het oplopend van 8 naar 14? Daarnaast was het heel compact gebouwd en de overgang naar 5 zat een gat tussen. In ieder geval begon de eerste retencion fabelachtig mooi, met als opmerkelijk feit de prachtige harde klinkende “Rastres” Deze zijn verantwoordelijk voor de ziel van de “el cuerpo”. In het Valenciaans zeggen ze; “ basa de sonora --- es el alma de espectaculo” . Als “Fuegos Acompanientos” werd gekozen voor “Serpetinas muy potentes”en “Pitos – Silbadores” . In de tweede retencion kwam er een behoorlijke vesnelling en daarbij “desde cuarto puntos de la plaza” kwamen daar ook nog eens “Fuegos Acompanamientos” ook wel “ Acompanamientos Aeros” bij. De effecten die begeleiden waren “Goteos Truenos” en ook “Chicharras” en ook iets later de prachtige “ Mosaicos o Crosettes”. Wat een brute kracht liet men hier zien, maar het was wel heel “muy controlado”. De 3de – 4de en 5de retencion verliepen naar mijn idee aan de ietwat snelle kant, met als opmerking de mooie opbouwende fase tussen deze retenciones. Ja ansich was het prima in zijn opzet en met de achterliggende gedachte ook, maar op een of andere manier was het ff te snel…………en ja de elementen waren aanwezig zoals .. ..>> “Cantidad de Potencia” en ook de alom bekende “Aceleracion” , maar het leek wel iets te snel te gaan??? De 5de retencion met zijn 26 groepen ( althans zo lijkt op beeld) was een mooie met een fantastische versnelling, die zich opmaakte voor de laatste fase van deze mascleta……………………………….

Apoteosis;
Wat een schitterende overname van de “Terremoto” van de 5de retencion en zijn laatste fase en wat was de “Ligar”dus de link daarvan goed zeg! Een mooie aanvang met 4 “Ramales” en een schitterende versnelling tussen “el tiempo dos y tres” in de terremoto en het slot was waanzinnig te aan het geheel……Wat ik wel vond van deze terremoto; de mooiste tot nu toe. Na deze apoteose in dit deel werd de “Bombardeo” aangevangen met zijn elementen. Stja wat kan je hiervan zeggen? Nou zonder gebruik te maken van “truenos digitalizades “en zijn “secuencias” leek het wel of deze werden gebruikt. Ongelooflijk de ongelooflijke timing tussen alle “Andanadas” – “Golpes”en ook daarbij de “Arrebtos” . Die eerste slag van in de Bombardeo die de meeste moeilijke is namelijk geen milliseconde krachtverlies en dus daarmee voldoen aan “ Inmediatemente Despues” tussen de terremoto en begin bombardeo……………………….grote klasse. Daarna na de eerste “Rafagas”en “Golpes”en ook “Andanadas” de efecto “ Chicharras desde candelas” en ook “Serpetinas potentes” kwam er met een fanatastisch slot met een “ Los Golpes de Truenos”kwam er een einde aan deze magnifieke mascleta van Pirotecnia Valenciana de Llanera de Ranes.

Ik wilde deze mascleta een 10 geven, maar na de Cuerpo gezien te hebben heb ik anders besloten.
Mijn eindcijfer voor deze bijna perfecte mascleta is een 9,5 op basis van waar hij een half puntje heeft laten liggen in el cuerpo……………………………….of de beelden geven het niet goed weer?
 
Laatst bewerkt:

USRRobiwan

Registered User
Man! man! man! Wat is dit lekker zeg. IMHO vindt ik als leek geen enkel verschil tussen de 10 en de 9.5. Ik heb ze zelfs naast elkaar nog is bekeken. Ik heb ook goed gelet op wat Dr. Mascetla aangaf, dat hij iets te snel overging maar ik zie het niet hoor. Zet ze dan alle twee op een 9.5.
 

Mr_Mascleta

Registered User
Man! man! man! Wat is dit lekker zeg. IMHO vindt ik als leek geen enkel verschil tussen de 10 en de 9.5. Ik heb ze zelfs naast elkaar nog is bekeken. Ik heb ook goed gelet op wat Dr. Mascetla aangaf, dat hij iets te snel overging maar ik zie het niet hoor. Zet ze dan alle twee op een 9.5.


Nee ik bedoel meer dat aan de hand van de slechte beelden je moet bepalen in dit geval van Valenciana of het leek of "El Cuerpo " te snel ging. Daarom ook is het voor mij dat ie daar een half punt heeft laten liggen.
 
Bovenaan