Dagboek Fallas Cracker69

cracker69

Registered User
Verslag van Fallas 2010 cracker69 en vrienden.

Dag 1 16 maart.

Om 02:30 gaat de wekker, eerst een bak koffie en dan nog een maat ophalen.
Om 03:00 uur zijn we vertrokken richting Charleroi om de vlucht van 06:30 te gaan halen.
1 van mijn vrienden was nog nooit in Valencia geweest.
De vlucht ging mooi op tijd en om 08:30 landden we op Valencia airport.
De metro naar ons hotel genomen en daar ingechecked.
Even rustig aan gedaan en eind van de morgen naar het centrum gegaan om onze eerste mascleta van Fallas 2010 te gaan meemaken. Deze was van Turis. Oh wat was dat fijn om weer te zien, horen en voelen. Hij was lekker. Onze junior Fallas ganger was letterlijk overdonderd.
Daarna een terrasje opgezocht en even lekker een biertje gedronken. Natuurlijk even wat vuurwerk wezen kopen bij El Fallero en Pyroshopping.
Zo nu werd het tijd om even wat gemiste uurtjes te gaan inhalen.
Zo weer een beetje wakker geworden en gedouched vertrkken we weer richting centrum om wat te gaan eten. Daarna genoten van vele verlichte straten en Fallas beelden.
Aan het einde van de avond zijn we richting de rivierbedding gegaan, daar nog wat vuurwerk afgestoken en een goed plekje opgezocht om de castillo van Valenciana te gaan zien.
Een lekkere show, in mijn beleving een goede finale, echt afgeloten met een salvo keiharde saluuts en daarna stil, geen 'napruttelende'.
Daarna richting hotel om eindelijk weer wat slaap uurtjes te gaan maken.

Dag 2 17 maart.

Vandaag gaan we ons opmaken voor een nieuwe dag in Valencia. Eerst een ontbijtje genomen en weer richting het centrum. Daar aangekomen was een van de vele optochten bezig, hier een uurtje naar staan kijken, lekker in het zonnetje. Het is indrukwekkend de passie van de mensen, hele families, leuk om te zien.
Hierna weer richting het plein om de mascleta te gaan meemaken van Valenciana. We vonden hem HARD. Zo na deze overweldigende ervaring een terrasje opgezocht en tappas gegeten.
We hebben ook nog wat kadootjes voor de kids gekocht en zijn nu weer in het hotel belandt. Even tijd gemaakt om aan het reisverslag te werken.
Vanavond richting starnd om paella te gaan eten en daarna weer richting de rivierbedding voor de castillo van Ricardo Caballer. Ik ben benieuwd wat hij ons gaat voorschotelen.

Tot later.

Foto's komen later, USB kabeltje vergeten....

De avond.
Met de OV naar het strand gegaan om daar paella te gaan eten. We waren om 21:00 uur bij het strand. In de tram stapte nog een maf wijf in, eerst dachten we dat ze een beetje gekke geluidjes maakte voor haar kind, even later gaat ze een kat na doen op d'r knietjes, nee jongens dit was niet wat jullie denken:surprised:. Ze gaat een partij zitten gillen. De tram stopt, de chauffeur heeft haar er uit geflikkerd, wat een wijf. Goed eenmaal aangekomen bij het strand, een uitgestorven boel. Er waren wat tentjes open en hebben in ieder geval paella gegeten, dus missie geslaagd.
Na het eten zijn we terug naar de stad gegaan en zijn we ons gaan opmaken voor de avondshow.
Er stond al behoorlijk wat meer opgesteld op het schietterrein dan de avond ervoor, vooral meer grote bommen. Dat hebben we ook gezien tijdens de show. Wat een mooie heldere bommen en kleuren zijn er geschoten. De finale duurde lekker lang en werd steeds een stapje heftiger. Voor ons weer een lekkere show. Daarna terug naar de hotelkamer om de voetjes weer eens wat rust te gunnen. Nog een paar biertjes gedronken en wat op internet gekeken en daarna gaan slapen, op zich een uitdaging met twee snurkers op de kamer, lang leven de oordoppen!!

Dag 3 18 maart.

Eerst lekker uitgeslapen. Daarna even onder de douche om weer een beetje mens te worden.
Na een paar bakken koffie worden we weer een beetje mens en gaan na wat broodjes richting het plein voor de mascleta van Ricasa, we hebben er zin in. Onder het genot van wat fris en bier wachten we tot het 2 uur wordt, dat gaat gelukkig snel. Om klokslag 2 uur gaat het los Wat een geweld, wat is dat toch genieten en dan de finale waanzinnig. Echt kikken was de 'eindknal' de 40 grams bommen die allemaal tegelijk afgaan wat een DREUN!!, het publiek gaat uit z'n dak en wij niet minder! Nog een poosje op het plein blijven hangen en daarna de drukte in richting Calle Cadiz, onderweg een terrasje gepakt met wat hapjes en nog bij een bakkertje een broodje gescoord met een bak koffie. Bij El Fallero nog wat vuurwerk gekocht, een shell kitje en wat ander spul. Die shellkitjes is leuk spul.
Eind van de middag terug naar het hotel, daar wat oude meuk, qua muziek house uit de begintijd (begin jaren 90) op youtube zitten luisteren, ja deze mannen worden oud.:smiling:
In de avond zijn we in de buurt van het hotel tapas wezen eten in een tent waar ze geen letter engels spreken. Gelukkig kan ik met m'n kleine beetje spaans wel wat tapas uitkiezen, gelukkig vaker in Spanje geweest, dus een klein beetje ervaring.
Na heerlijk te hebben gegeten hebben we de metro naar het centrum gepakt, kolere wat een mensen.
Daarna zijn we lopend naar de brug gelopen voor de avondshow. De Nit del Foc. Komen we daar aan rond een uur of 12 is de brug al afgezet en de weg ook :huh: We wilden naar ons favoriete stekje gaan maar konen er niet meer door.
We zijn in een zijstraat gaan staan ter hoogte van het schietveld,in onze beleving toch wel dictbij... We hadden goed uitzicht op de show, man wat een geweld als de grote bommen worden afgevuurd op het schietterrein. De saluutfinale leverde bijna lasogen op wat een licht zeg!! We vonden dit ook weer een mooie show met hele aparte bommen. De kenners vonden hem minder. M'n maat had nog een Nederlander gesproken in de Black Sheep na afloop van de show en vond hem tegenvallen. Ieder zo z'n smaak en ervaring. Nog een paar biertjes gedronken in de Blak Sheep en daarna om een uurtje of 4 een poging gedaan om de metro te pakken, nou vergeet het maar wat een mensen. Taxi is ook geen optie. We zijn maar een halte doorgelopen en daar was het een stuk rustiger. Het was half zesdat we in bed lagen.

Dag 4 19 Maart.

De dag San Jose

Zo lig je net in je bed is er een desparta in de wijk inde buurt van het hotel. Nou ja is ook wel lekker om te horen als je in je bed ligt.
Goed eenmaal wakker geworden en na de nodige bakken koffie gaan we weer naar de stad om de laatste mascleta op het plein te zien, het regent een beetje....:sad:
Wat ons opvalt is dathet om 12 uur al vet druk is op het plein. En omdat de straat nat was zijn we maar niet gaan zitten maar hebben staan wachten, onze voetjes waren al vermoeid maar het was het wachten waard. Wat een super mascleta Het begin was echt super met digital stukken erin. Een 2 verdiepingen terromoto, kippenvel en het einde, niet een echte bombardeo maar gewoon de lucht blijven volpompen de trommelvliezen zijn wel weer even geteisterd.
Hierna hebben we nog wat door de stad geslenterd en eigenlijk vrij snel terug naar het hotel gegaan. Tijd voor een dutje.
In de avond nog ergens in het centrum een dikke schotel kebab gegeten en nog wat crema's gezien van kinderfalla's We zijn daarna terug naar het hotel gegaan en hebben live op tv de crema op plaza ayutamiento gezien. Voor die tijd hebben we buiten gestaan en dan lijkt het wel of de stad onder vuur wordt genomen, overal vuurwerk en mascleta's met daarna de verbranding van de beelden.
Rond een uur of 2 gaan slapen, de volgende morgen om 7 uur opstaan om weer naar het vliegveld te gaan, einde van de Fallas 2010.

Het was voor mij de 3e voor m'n maat de 2e en we hadden een nieuwkomer bij ons die het allemaal heel indrukwekkend vond. Wij trouwens ook nog steeds! Als de FPM DVD klaar is nog eens een keer nagenieten met z'n drietjes.:happy::happy: