Adelfia 2015 (Italy) San Trifone

smilli

FPM Filmer
Dat was hij zeker, alleen zó zonde dat door een foute aansluiting al een vrij groot deel tijdens de show afging!

Technisch gezien heeft Di Candia de beste finale geschoten.

Mooi in beeld gebracht trouwens, met die prachtige lucht.

Wat ik in Di Candia finales zo ontzettend fijn vind behalve de heerlijke opbouw is de doffe dreunen eronder in perfect ritme.
Bij de avondshow kwam dit ook heel duidelijk naar voren bij hun, ik sprak in San Severo met een schieter dat dit ook een must moet zijn in een goede finale en hij had daar een italiaanse term voor om dit schieten te benoemen.
Nou ben ik die naam vergeten, Leendert of Marcel weten jullie hoe dit exact heet?
 

MikeyPyro

Registered User
Ja ik ben ook erg blij met dat goprotje! Ik zal proberen meer filmpjes te uploaden. Valencia staat nu weer op de planning!! Ik ben er van 13 tot 19maart en ik verblijf ik hotel Barcelo. Tot snel allemaal
 

stutata28

Registered User
@ smilli, het schieten van de grote saluteshells in een "strenta" of "stretta", dé afsluiting van de show: ik weet er geen specifieke benaming van, maar het kan goed zijn dat er een benaming voor is.
De punten in de 0 op de foto van Patrick maken het inderdaad verwarrend, maar zoals Leendert schrijft, in dit geval zal hiermee toch de controcolpo bedoelt worden en geen ring van knalbombetten in het boeket.
Waarom ze hier de controcolpo op 2 manieren aangeven is me een raadsel.
 

KoenL

Registered User
Nog steeds is het heerlijk nagenieten van de trip naar Adelfia. De expertise en het beeldmateriaal dragen daar onwijs aan bij! Thanks iedereen!

Waar ik nog geen antwoord op kan vinden is...waarom dagshows? Wat maakt nou dat die Italianen ook de dagshows zo waarderen?

Een andere vraag die ik kreeg bij het kijken van de beelden was de timing van bomba da tiro's. Wanneer de eerste break klapt, moet er dan een bepaald ritme in de uitwerking en andere breaks komen? Spreek je van een slechte bomba da tiro als die dan niet 'fijn in de oren klinkt'?
 

shinji

Moderator
Medewerker
Nog steeds is het heerlijk nagenieten van de trip naar Adelfia. De expertise en het beeldmateriaal dragen daar onwijs aan bij! Thanks iedereen!

Waar ik nog geen antwoord op kan vinden is...waarom dagshows? Wat maakt nou dat die Italianen ook de dagshows zo waarderen?

Een andere vraag die ik kreeg bij het kijken van de beelden was de timing van bomba da tiro's. Wanneer de eerste break klapt, moet er dan een bepaald ritme in de uitwerking en andere breaks komen? Spreek je van een slechte bomba da tiro als die dan niet 'fijn in de oren klinkt'?

Zal het je sterker vertellen Koen, de meeste Italianen komen alleen voor de dagshows naar Adelfia. Alle bussen die er zijn rijden na de dagshows weer terug naar Napels, Salento en al die andere vuurwerkgekke plekken. In de dagshows laten de vuurwerkers hun kunsten zien en daar gaat het om.
 

MikeyPyro

Registered User
Hahahha ja ik weet het, maar ik weer nog niet hoe dat moet. Ik moet nog even dat gopro programma leren kennen. En we houden allemaal contact op het forumpje! Mocht er nog iemand naar Valencia gaan aankomend jaar? Ik hoor het wel!
Je had van mijn de laaste 30 seconden wel eraf mogen knippen,haha
 

stutata28

Registered User
Adelfia is sinds halverwege de vorige eeuw het podium voor de dagshows en Mugnano di Napoli vlakbij Napels voor de avondshows. Dit is zo ontstaan door de jaren heen. Helaas is het festival in Mugnano de laatste jaren door gebrek aan ruimte en budget bijna verdwenen.
Het was in het verleden in beide dorpen het jaarlijkse festival waar alle andere organisaties uit Italië kwamen kijken en beoordelen om daarna de vuurwerkers te kiezen voor hun competitie.
Vandaar dat de vuurwerkers er zelf zo veel meer shells in deze shows gebruiken dan dat ze in het budget van de organisatie vergoed krijgen.
Er zijn in Italië meerdere vuurwerkers die deelname aan een dagcompetitie prefereren boven een avondcompetitie en andersom.

Het ritme in een dagshow is erg belangrijk in alle shells, dus niet alleen in de bombe da tiros. De show moet als een muziekstuk verlopen.
 

shinji

Moderator
Medewerker
Adelfia is sinds halverwege de vorige eeuw het podium voor de dagshows en Mugnano di Napoli vlakbij Napels voor de avondshows. Dit is zo ontstaan door de jaren heen. Helaas is het festival in Mugnano de laatste jaren door gebrek aan ruimte en budget bijna verdwenen.
Het was in het verleden in beide dorpen het jaarlijkse festival waar alle andere organisaties uit Italië kwamen kijken en beoordelen om daarna de vuurwerkers te kiezen voor hun competitie.
Vandaar dat de vuurwerkers er zelf zo veel meer shells in deze shows gebruiken dan dat ze in het budget van de organisatie vergoed krijgen.
Er zijn in Italië meerdere vuurwerkers die deelname aan een dagcompetitie prefereren boven een avondcompetitie en andersom.

Het ritme in een dagshow is erg belangrijk in alle shells, dus niet alleen in de bombe da tiros. De show moet als een muziekstuk verlopen.

Wat dan wel jammer was, is dat Panella, die de kunst van het ritmisch schieten als geen ander beheerst, deze editie een teleurstellende show schoot
 

tronetti

Registered User
Wat dan wel jammer was, is dat Panella, die de kunst van het ritmisch schieten als geen ander beheerst, deze editie een teleurstellende show schoot

Had stiekem ook wel wat meer van hun verwacht, en het liefste had ik hun in een avondshow gezien.

Wat ik bij hun zo mooi vind is dat de timing van hun cilinders zo mooi in elkaar zit.
Bij hun 'serie fermate' volgen de afzonderlijke breaks elkaar zo op, dat je het verloop nauwelijks of niet merkt.
Vaak zit er tussen de afzonderlijke breaks een kleine pauze, maar bij hun is dit nauwelijks of niet merkbaar. Ik vind dit zó goed!

De opmerking van Marcel dat je hun materiaal kunt vergelijken met een Zwitsers horloge is dan ook terecht!
 

stutata28

Registered User
Pannella heeft als enige van de 5 deelnemers op de traditionele manier geschoten, deze informatie komt van een aantal Italiaanse liefhebbers. Het is een groot verschil tussen doorlonten met vertragers of met behulp van elektrische ontstekers een show schieten.
En de broers Pannella laten zich nooit gek maken door grotere hoeveelheden shells van andere vuurwerkers.

Nog even terugkomend op de vuurwerkers die geen dagshows schieten, een voorbeeld zijn de broers Scudo uit Roccarainola in de provincie Napels. Ze zijn befaamd en geroemd door hun avondshows, vele overwinningen in onder andere Siano, Potenza en Montefalcione, maar ik heb ze nog nooit in een dagshow gezien, laat staan in ADELFIA.
Ook Gerardo Scudo is nog nooit in Adelfia als deelnemer geweest.

Vuurwerkers die beide disciplines goed beheersen zijn Bruscella en Pellicani, Di Matteo, Schiattarella, Ferraro, Del Vicario, Romano en Pannella.

Een vuurwerker die vooral gericht is op de dagshow is Sergio Paolelli.

Organisatiecomites welke dagcompetities organiseren zijn die van Diso op 1 mei, Scorrano op 6 juli, Cicciano in januari en Vignacastrisi in oktober.

Voor de avondcompetities zijn dit Siano op 17 augustus, Potenza op de eerste zaterdag van september, Montefalcione, Locorotondo op 16 augustus, Cimitile in januari.

Turi op 28 augustus was ook groot met 6 deelnemers.
 

tronetti

Registered User
Wat ik in Di Candia finales zo ontzettend fijn vind behalve de heerlijke opbouw is de doffe dreunen eronder in perfect ritme.
Bij de avondshow kwam dit ook heel duidelijk naar voren bij hun, ik sprak in San Severo met een schieter dat dit ook een must moet zijn in een goede finale en hij had daar een italiaanse term voor om dit schieten te benoemen.
Nou ben ik die naam vergeten, Leendert of Marcel weten jullie hoe dit exact heet?

Finale, of 'Scarica'.

Er zijn 5 finale onderdelen;
-Principio
-Variazioni
-Inferno
-Fuga
-Chiusura

Principio;
Het afschieten van 'spacco e lampi' of 'bombatelle'. Bij een 'diurno' dus zonder kleursterren.
Dit wordt gedaan om een cadans van reports te geven als inleiding van de finale.
Bij een avondshow wordt dit eerste deel ook wel 'sbracata' genoemd.

-Variazioni;
Tijdens een 'notturno' worden er hier o.a. 'peonia' of 'sbruffi' aan toegevoegd.
Tijdens dit deel worden ook 'finale rendini' toegevoegd in 100mm" om het volume op te bouwen.
In 100mm" kunnen deze cilinders wel 25cm lang zijn.

Inferno;
Om het volume verder op te bouwen worden cilinders met 'colpicini' toegevoegd.
Soms worden ze toegevoegd bij de 'rendini' in 1 cilinder, om het volume gelijkmatig op te bouwen.
Er wordt dan overgegaan in kaliber 13cm, 16cm, en 21cm.
Op het laatst bevatten deze cilinders alleen nog 'colpicini' in groot kaliber.
Er wordt in een steeds sneller tempo geschoten in een aanloop naar het slotstuk van de finale.

Fuga;
Hier worden in één salvo zo'n 50 cilinders in 16cm, of 21cm afgevuurd. (afhankelijk van het budget natuurlijk)
In Napolitaans dialect wordt dit ook wel 'strenta' genoemd.
De afgevuurde cilinders 'pagliocconi' bevatten hier 'colpetti', en geven een 'crescendo' van geluid.
De 'colpetto' is de kleinere variant van de 'colpo', en worden ook in een 'ripresa' gebruikt.
Na dit laatste salvo mogen er geen shells meer hoorbaar zijn, of uitlopen.

Chiusura;
Ofwel de afsluiting. Hier wordt een salvo 'colpi al titanio' afgevuurd. (Colpo a cannone misura alta)
Vaak geschoten in 75mm, of 100mm.

Tijdens de Variazioni, en het Inferno worden altijd ondersteunende salutes afgevuurd, opbouwend in volume.
Maar soms wordt hier al direct in het begin - Principio - mee begonnen.
Het is een keuze van de vuurwerker, maar onmisbaar in een goed lopende finale!
 

tronetti

Registered User
Een andere vraag die ik kreeg bij het kijken van de beelden was de timing van bomba da tiro's. Wanneer de eerste break klapt, moet er dan een bepaald ritme in de uitwerking en andere breaks komen? Spreek je van een slechte bomba da tiro als die dan niet 'fijn in de oren klinkt'?

Zal hier proberen antwoord op te geven Koen.

Als de eerste break opent, krijg je een uitwerking te zien, en te horen.
Vaak zijn dit standaard uitwerkingen als;
- 1 ripresa, of 3 riprese
- 1 intreccio, of 3 intrecci
- 8 botti
- 4 botti e 1 ripresa
- controbomba

Bij 1 ripresa zie, en hoor je een slag met 'colpetti'. Deze dienen tegelijkertijd te ontpoffen.
Hetzelfde geldt voor een 'intreccio'.
Als de 'sfere' niet tegelijkertijd ontploffen bv. 5 tegelijk, en de zesde een sec. later, is ook hier de timing niet optimaal

Bij '8 botti' zie, en hoor je 8 opeenvolgende salutes. Deze dienen in een gelijkmatig tempo te gaan.
Als er bv. tussen de 3e, en de 4e salute 2 sec. zit, en tussen de andere 0.6 sec. is de timing niet goed.

Bij de avondshow van Di Muoio ging de eerste fermata met 3 controbombe ook niet goed.
De laatste 2 gingen bijna tegelijkertijd af.

Om bij bovengenoemde voorbeelden te zeggen dat ze dan slecht zijn, is een groot woord, maar zoals je zelf al aangeeft, 'klinkt het niet fijn in de oren'.
Het was gekker bij Senatore. Om bv. bij '4b + ripresa + controcolpo' de 'controcolpo' al halverwege de uitwerking te zien/horen, is dit niet best.
Ook was er een fermata waar alleen de eerste break opende, de rest ging niet af.
Verder was er ook een fermata waar de 2 break al opende, terwijl de uitwerking uit de eerste break nog moest beginnen.

Dan is het gewoon slecht ja. De gevolgen van een niet perfect afgestemde 'spoletta di ripasso'.
Bij bovengenoemde fouten in de timing praat je over 'bomba con passaggio'.

Hoop dat e.e.a. duidelijk is.
 

stutata28

Registered User
Post 143 in de Nederlandse taal:

1. Trap van 12 treden, dus 12 knalbombetten opeenvolgend exploderend uit 1 slag, gevolgd door een tweede zelfde slag, daarna in de derde slag 4 ringen van een x aantal kleinere knalbombetten, iedere ring knalbombetten precies op hetzelfde moment exploderend, dus 4 keer opeenvolgend, tot slot een bottom-shot.

2. In deze 3 slagen is iedere slag gevuld met een ring kleinere knalbombetten in de kleur rood, vervolgens een ring kleine knalbombetten, opnieuw een ring kleine knalbombetten in de kleur rood, en nog een ring kleine knalbombetten, tot slot een bottom-shot.

3. In deze 3 slagen is iedere slag gevuld met 6 knalbombetten (als het ware een trap met 6 treden), vervolgens een ring met kleine knalbombetten in de kleur rood en een ring kleine knalbombetten, tot slot een bottom-shot.

4. 6 slagen met in iedere slag 2 knalbombetten (2 treden) en een ring van knalbombetten, tot slot een bottom-shot.

5. Stutata in 3 trappen, stutata is letterlijk verdwenen, de vertraging van de knalbombetten is dan ook veel langer dan bij de ripresa, in de eerste trap een ring van knalbombetten, in de tweede trap een ring van knalbombetten in de kleur rood, in de derde trap een ring van knalbombetten, tot slot een bottom-shot.
 

stutata28

Registered User
Post 147 in de Nederlandse taal:

1. de aankondiging met 5 knalbommen in kaliber 75 mm.

2. de opening met mijnen in de kleur wit, gevolgd door "trap van 8 treden" shells met kleurbombetten in groen.
3. mijnen in de kleur wit, gevolgd door "trap van 8 treden" shells met kleurbombetten in zilver.
4. mijnen in de kleur wit, gevolgd door "trap van 8 treden" shells met kleurbombetten in rood.
5. 3 pioenroos shells met kleurverandering, blauw naar witte blinker.
6. 3 shells met in iedere shell 3 keer een ring van kleurbombetten in goud naar witte blinker.

7. de eerste "bomba da tiro" met als uitwerking 3 opeenvolgende boeketten, eerste boeket met een rood hart en ringen van cilindrische sterren in groen.
tweede boeket met een geel hart en ringen van cilindrische sterren in rood.
derde boeket met een rood hart en ringen van cilindrische sterren in groen.

8. de tweede "bomba da tiro" met als uitwerking 3 keer een ring van kleurbombetten (eerste slag), gevolgd door 2 opeenvolgende boeketten en een bottom-shot.
de eerste ring bombetten in de kleur wit, de tweede ring in rood en de derde ring in goud eindigend in witte blinker.
in het eerste boeket een roze hart met ringen van cilindrische sterren in groen.
in het tweede boeket een witte blinker hart met ringen van cilindrische sterren in rood.

9. de derde "bomba da tiro" met als uitwerking een "stutata" en een boeket.
de stutata is gevuld met kleurbombetten in zilver. de bombetten hebben een lange vertraging.
in het boeket een witte blinker hart met ringen van cilindrische sterren in rood.

10. een serie shells met boeket en knalpatronen ( kleur citroengeel ).
een serie shells met boeket en knalpatronen ( kleur rood ).
een serie cilindrische pioenrozen ( crackling en witte blinker ).
een serie shells met boeket en luchthuilers ( kleuren rood, witte blinker en groen ).
een serie "vlinder" shells ( hart in de kleur rood ).
een serie van 4 "fermata" shells in één breek, fermata betekent letterlijk halte, dus je gaat van halte naar halte, van mortierbuis naar mortierbuis, de typische Italiaanse manier van schieten.

De uitwerking is als volgt: 4 knalbombetten + ring van kleurbombetten + boeket. Alle ringen met kleurbombetten in de kleur rood.
Eerste boeket: hart in de kleur blauw, met ringen van rode cilindrische sterren.
Tweede boeket: hart in de kleur rood, met ringen van groene cilindrische sterren.
Derde en vierde boeket: hart in de kleur blauw, met ringen van rode cilindrische sterren.

11. een serie shells met als uitwerking een regen van witte blinker.
een kogel "stutata" shell, deze breekt dus op z'n hoogste punt in tegenstelling tot de cilindrische "stutata", met als uitwerking het paardenstaart effect in witte blinker.

een serie van 4 "halte" shells in één breek, met als uitwerking: ring van kleurbombetten + knalbombet + ring van kleurbombetten + boeket.
In alle 4 shells is de eerste ring in de kleur paars en de tweede ring in de kleur groen.
Eerste, tweede en vierde boeket: hart in de kleur rood en ringen van groene cilindrische sterren.
Derde boeket: hart in de kleur blauw en ringen van groene cilindrische sterren.

12. een "halte" shell met 3 keer een ring opeenvolgend, in de kleur zilver, blauw en knalbombetten.
een pioenroos shell in de kleur rood eindigend met geelglitter.
een "halte" shell met dezelfde uitwerking als de eerste.
een pioenroos shell in de kleur paars-groen eindigend met witte blinker.
een "halte" shell met dezelfde uitwerking als de eerste.
een pioenroos shell in de kleur rood eindigend met geelglitter.
mijnen in goud met daarboven shells in gouden regen.
2 stuks kogel "stutata" shells met als uitwerking het paardenstaarten effect in de kleur goud.

deel 2 volgt spoedig.
 

stutata28

Registered User
13. een "halte shell met meerdere slagen", de uitwerking in de eerste slag: 3 keer een ring opeenvolgend met 7 kleurbombetten in zilver, vervolgens 7 kleurbombetten in rood, als laatste 7 knalbombetten.
In de tweede slag precies dezelfde uitwerking.

14. een "halte shell gevuld met 2 boeket shells", in het eerste boeket een hart van paarse sterren met ringen van groene cilindrische sterren.
In het tweede boeket een hart van gele sterren en ringen van rode cilindrische sterren.

15. zelfde shell als 13.

16. zelfde shell als 14, alleen het tweede boeket heeft een hart van blauwe sterren en ringen van rode cilindrische sterren.

17. een kogel "stutata" shell met bombetten in crackling effect, gevolgd door een pioenroos shell met een van kleur veranderend hart, witte blinker, een groen hart eindigend in witte blinker.

18. een kogel "stutata" shell met gemengde kleuren: bombetten in rood, groen en blauw.
een pioenroos shell veranderend van kleur: goud-blauw eindigend in wit.
3 stutata shells opeenvolgend geschoten met als uitwerking in de eerste shell: kleurbombetten in geelglitter, in de tweede shell: kleurbombetten in groen en in de derde shell: titaniumknalbombetten.
2 stuks van kleurveranderende pioenroos shells: blauw naar wit.
3 stutata shells opeenvolgend geschoten met als uitwerking in de eerste shell: kleurbombetten in paars, in de tweede shell: kleurbombetten in blauw en in de derde shell: titaniumknalbombetten.
2 stuks van kleurveranderende pioenroos shells: oranje naar geelglitter.
3 stutata shells opeenvolgend geschoten met als uitwerking in de eerste shell: kleurbombetten in zilver, in de tweede shell: kleurbombetten in rood en in de derde shell: titaniumknalbombetten.
2 stuks van kleurveranderende pioenroos shells: blauw naar wit.
Vervolgens de Japanse stijl sferische shells in de pré-finale: 5 keer 3 stuks pioenroos shells met kleurverandering: paars-groen naar witte blinker.

19. Finale: serie shells met boeket en knalpatronen in de kleur citroengeel.
serie shells met boeket en knalpatronen in de kleur marineblauw, witte blinker.
serie shells met boeket en knalpatronen in de kleur wit, met daarboven shells in witte regen.
na deze finale 4 stuks groter kaliber shells in de uitwerking witte regen.
Als afsluiting een salvo van titaniumknal shells.
 
Bovenaan