VuurwerkPlanet

Resultaten 1 tot 9 van de 9
    FPM Filmer Roeland FPM's Avatar
    Ingeschreven
    Nov 2007
    Leeftijd
    21
    Thanks
    976
    Thanked 1.391 Times in 392 Posts

Denk aan de dieren bij gebruik van vuurwerk met de feestdagen

Aarschot - Vuurwerk is mooi en feestelijk, maar voor dieren is het vaak angstaanjagend. Uit paniek breken ze vaak uit, lopen ze verloren of kunnen schade krijgen of berokkenen.Goede voorzorgen en afspraken kunnen dit voorkomen.

Met kerstavond en meer nog op oudejaarsavond wordt er op vele plaatsen vuurwerk ontstoken. Om te voorkomen dat dieren uit de nabije omgeving niet te veel hinder hiervan ondervinden, reikt gedeputeerde Walter Zelderloo namens de provincie Vlaams-Brabant enkele tips hiervoor aan.

Wie op kerst- en oudejaarsavond de hond wil uitlaten, doet dit best voor het vuurwerk losbarst, dus best ten laatste om 22 uur. De huisdieren die binnen zitten hou je dus ook best binnen tot na het vuurwerk en met de radio of TV aan zal er ook minder hinder van het vuurwerk zijn voor de dieren. Grotere dieren zoals paarden, ezels, pony's en runderen worden best op stal gehouden op die vuurwerkmomenten.

Wie vuurwerk afsteekt doet dit best niet in de onmiddellijke omgeving van dieren. Ben je van plan om vuurwerk af te steken, breng dan zeker je buren en landbouwers in de omgeving op de hoogte, zodat ze de nodige voorzorgen kunnen treffen.

Vuurwerk zorgt voor heel wat genot, maar als je rekening houdt met de voorzorgsmaatregelen voor de dieren, is het tweemaal zo leuk.

Bron http://www.nieuwsblad.be/article/det...A_20091224_001

2. VuurwerkPlanet

Registered
    Ingeschreven
    Feb 2004
    Leeftijd
    30
    Thanks
    777

Re: Denk aan de dieren bij gebruik van vuurwerk met de feestdagen

Ik denk er zeker om.
    Omdat de kat hier volgende week bang onder het bed van mijn broertje of mij zit, krijgt hij de komende dagen wat extra's in de vorm van snoepjes en kattenmelk.

Voor de rest gewoon normaal doen. Het valt mij op dat dieren van hysterische baasjes vaak angstiger zijn dan bij baasjes die normaal doen.

Registered User bloodveins's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2006
    Leeftijd
    24
    Thanks
    964

Hier heb ik gelukkig weinig tot geen last van. De hond van onze buren is doof en mijn eigen hond kregen we op 4 december. Ben toen eerst begonnen met kanonslagen op afstand en daarna steeds dichterbij. Nu is het zelfs zover dat ik moet uitkijken dat die het niet apporteerd haha.
    This is my December, This is my time of the year.

Registered User
    Ingeschreven
    May 2004
    Leeftijd
    38
    Thanks
    56

klopt dieren voelen angst van baasjes aan (katten en honden in ieder geval wel)

Ik zorg voor een beschut plekje zodat ze die flitsen (mijn katten heb geen honden) niet zo zien dat vinden ze enger dan de knallen) verder wat extra water neerzetten onder het bed en gewoon normaal doen.

Het enige probleem is dat ik niet normaal ben tijdens oudjaar "kruitstress".

Registered User edje30's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2009
    Leeftijd
    35
    Thanks
    2.777

Ik heb zelf een hond, twee poezen en 3 konijnen dus ik kijk zeker wel uit.
    De hond laat ik om 23.00 uur voor het laatst uit en dan om 1:30 uur weer.
    Ik moet ook uitkijken dat de hond niet achter het vuurwerk aan gaat(hij is net zo gek op vuurwerk als ik hahaha). De poezen gaan in hun kamer (zijn best bang) de konijnen weet ik nog niet heb ze nog niet zo lang.
    Kortom let op de dieren en gooi niks naar ze toe!!!!!!
    Greetz edje

Registered User roelz's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2004
    Leeftijd
    46
    Thanks
    142

Tsja, in 99% van de media aandacht voor vuurwerk en (huis)dieren gaat het over het zelfde; de menselijke emotie als reactie op angst gevoelens bij dieren.
    Dieren komen in de natuurlijke omgeving dagelijks dingen tegen die als stress gezien kunnen worden, dat hoort bij het leven als (zoog)dier. Veel mensen hebben de neiging elke angst impuls voor het huisdier weg te willen nemen. Dat noem ik dier onvriendelijk; onze huisdieren zijn geen kneusjes of zielige wezens die beschermt moeten worden tegen onweer, een woest blaffende hond (ik heb een kat) en vuurwerk. Beschouw ze als bikkels die een onweer echt wel overleven, het angst moment heeft geen gevolgen, dat komt als een software update in dat koppie.
    Mensen die 'ach wat zielig' reageren bij een gestresste hond of kat door onweer of vuurwerk bijvoorbeeld moeten zich eens wat meer verdiepen in de belevingswereld van dieren. Je gaat je schamen voor dat 'het is zielig' gevoel.
    Die stress/angst momenten horen er nou eenmaal bij, dieren in het wild ervaren dat dagelijks, maak van je huisdier geen mietje.
    Ik heb een familie lid die al 40 jaar in dierentuinen werkt, die weet waar ie over praat. En een rode kater die na z'n eerste 'stress' oudjaar nu op de vensterbank zit om 00:00. Mijn kat is een bikkel die met angst om kan gaan, geen sukkeltje die troost nodig heeft met oudjaar.
    Grtz, roel.

Registered User
    Ingeschreven
    Dec 2009
    Leeftijd
    39
    Thanks
    1

Ik ben het volledig met bovenstaande eens.
    Wij hebben een "huis"kat, een hond 6 papegaaien en 2 parkieten. Ze zijn geen van alle bang van flitsen, harde klappen of andere fratsen. Gewoon normaal doen dan doen zij het ook.
    Zodra je ze gaat troosten "je hoeft niet bang te zijn hoor" begint de ellende.

Ik zoek met de hond altijd een groepje op die wat vuurwerk gooien, en ga er dan eerst een tijdje achterlopen en dan loop ik ze voorbij. Eerst is hij ff afwachtend, maar daarna ziet en voelt hij dat de baas het kicken vind, en zou hij de astronauten apporteren als hij de kans kreeg.:laugh:

Registered User we52el's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Leeftijd
    23
    Thanks
    0

Ik heb 2 engelse bassets:toung: Als ik gee fonteintjes haal voor ze kijken ze me allebei met de nek aan:cheesy: En 's avonds lekker voor de ruit kijken naar alles wat de lucht ingaat:toung: En voor derest zit ik hier in een dierhatende buurt:notrust: dus geen problemen met mensen die huisdieren hebben.

Registered
    Ingeschreven
    Feb 2004
    Leeftijd
    30
    Thanks
    777

Heel stom, de kat hier heeft ook een ontwikkeling meegemaakt.
    Bij mijn moeder binnen, altijd angstig en panisch, kwam echt door het overdreven gedoe van mijn moeder, zij gedroeg zich ook altijd zo achterlijk panisch en gestresst.

Sinds zij er niet meer is en de kat bij mijn vader is gaan wonen, is hij een stuk rustiger en minder schichtig geworden. In plaats van overal onder de duiken en niet meer tevoorschijn te komen, zit hij nu gewoon in de gang op de grond. Wie weet gaat hij dit jaar wel voor het raam zitten kijken.

Forum Rechten