Wist je dat?

Freakpyromaniacs sinds 2006 zijn onze films ook te vinden op You Tube . Zo blijven de films tot in de eeuwigheid beschikbaar en kan iedereen makkelijk en snel een filmpje opzoeken en bekijken!

Go Back   Freakpyromaniacs Forums > De wereld van de professioneel Vuurwerker > Het bouwen van een vuurwerkshow
Register Members List Chat Mark Forums Read

Het bouwen van een vuurwerkshow In dit sub-forum laten we zien hoe een vuurwerkshow tot stand komt en hoe bepaalde materialen gebruikt worden.

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 26 mei 2008, 08:54   #1
firewire
Registered User

firewire's Avatar

Spijkerplank

Laatst zag ik een filmpje van een vuurwerkshow uit vervlogen tijden.
Die show werd geschoten met "spijkerplanken" waar ik wel vaker van gehoord heb maar niet precies van weet hoe het werkte en hoe dat eruit zag.
Heeft iemand hiermeegewerkt en is er informatie en beeldmateriaal over deze vroege voorloper van "pyro-digital"?
firewire is offline   Reply With Quote
Old 26 mei 2008, 14:17   #2
vonk
Registered User

vonk's Avatar

Re: Spijkerplank

Quote:
Originally Posted by firewire View Post
Laatst zag ik een filmpje van een vuurwerkshow uit vervlogen tijden.
Die show werd geschoten met "spijkerplanken" waar ik wel vaker van gehoord heb maar niet precies van weet hoe het werkte en hoe dat eruit zag.
Heeft iemand hiermeegewerkt en is er informatie en beeldmateriaal over deze vroege voorloper van "pyro-digital"?
Vorig jaar is Yrseke nog geschoten op deze manier, zelf ben ik er niet zo in thuis.

Misschien dat Denendo hier wat meer over kan vertellen.
Old 26 mei 2008, 15:53   #3
Jordi
Registered User

Jordi's Avatar

A nail board is the simplest type of electrical firing system, consisting of a series of open circuits than can be closed in a desired order, resulting in the ignition of fireworks (or clusters of fireworks). As can be seen in the picture, it is nothing more than a piece of wood – such as a 2x4 – with a series of nails pounded into it. Shooting wires connect the fireworks to the nails via alligator clips. Using a 12-volt battery, the shooter can simply can touch a nail to fire a cue. While such a system is crude and contains many exposed electrical components, it is durable and takes just minutes to make. It’s a good firing system for a beginner or for somebody that doesn’t wish to spend the time or money to build or buy a more complex system.

Meer informatie en uitleg over de werking: http://www.pyrouniverse.com/show/fir.../nailboard.htm
Old 26 mei 2008, 17:46   #4
RNBakker
Global Moderator

RNBakker's Avatar

Send a message via MSN to RNBakker

Quote:
Originally Posted by Jordi View Post
A nail board is the simplest type of electrical firing system, consisting of a series of open circuits than can be closed in a desired order, resulting in the ignition of fireworks (or clusters of fireworks). As can be seen in the picture, it is nothing more than a piece of wood – such as a 2x4 – with a series of nails pounded into it. Shooting wires connect the fireworks to the nails via alligator clips. Using a 12-volt battery, the shooter can simply can touch a nail to fire a cue. While such a system is crude and contains many exposed electrical components, it is durable and takes just minutes to make. It’s a good firing system for a beginner or for somebody that doesn’t wish to spend the time or money to build or buy a more complex system.

Meer informatie en uitleg over de werking: http://www.pyrouniverse.com/show/fir.../nailboard.htm
Vertaling van de tekst:

Een spijkerbord is het eenvoudigste type van elektrisch schietsystemen, bestaande uit een reeks van open circuits dat kan worden gesloten in de gewenste volgorde, wat resulteert in de ontsteking van vuurwerk (of clusters van vuurwerk). Zoals te zien op de foto, is het niets meer dan een stuk hout - zoals een 2x4 - met een reeks van spijkers er in. Electro draden verbinden het vuurwerk met de spijkers via alligator clips. Door met behulp van een 12-volt batterij de spijker aan te raken kan de schieter een cue activeren. Hoewel een dergelijk systeem erg basic is en het veel blootgestelde elektrische componenten bevat, is het duurzaam en duurt het slechts enkele minuten om te maken. Het is een goed systeem voor een beginnende schieter of voor iemand die niet veel tijd en/of geld wenst te besteden voor de bouw of de aankoop van een meer complex systeem.
RNBakker is offline   Reply With Quote
Thanks by
Old 26 mei 2008, 18:33   #5
Pyro-rola
Registered User

Pyro-rola's Avatar

Bij de kleinere shows in Frankrijk schieten ze hier ook nog mee, erg simpel maar het werkt wel.

Hier een filmpje van vorige zomer, dit is tijdens quatorze julliet het nationale Franse feest.
Een beetje slecht gemonteerd maar het moest even gauw.

http://blip.tv/file/get/Roeland1993-opbouw770.mpg
Rechtermuisknop - Doel opslaan als..

P.s. die jongen op het laatst ben ik

Groeten,
Pyro-rola

P.s. Als de link niet werk moet je even hier kijken:
http://blip.tv/file/936739
Pyro-rola is offline   Reply With Quote
Thanks by
Old 26 mei 2008, 22:06   #6
Vinnie
Administrator

Vinnie's Avatar

Thanked 2.747 Times in 595 Posts
Send a message via MSN to Vinnie

Firma Wagenvoort verkocht in het milleniumjaar Vuurwerk pakketten voor de doe het zelfer . dit was een hele grote doos met diversen vuurwerk stukken.
ontstekers , 9volt batterij , en iets dat leek om en soort spijkerplankie.
Zo kon de gebruiker zelf zijn vuurwerkshow bouwen voor de eeuw wisseling.
ik weet niet of hier nog ergns foto's van zijn ?!?! ( zal is rond vragen )

Vinnie is offline   Reply With Quote
Old 6 juli 2008, 15:02   #7
3307
Registered User

3307's Avatar

Dit is een mooi simpel alternatief voor dure schietsystemen. Dat ik hier niet zelf op gekomen ben...

Het lijkt mij niets om als particulier te gebruiken bij het zwaardere prof spul zoals shells. Het is wel erg open en bloot en een foutje zit in een klein hoekje. Maar voor consumenten spul lijkt het mij uiterst geschikt en veilig genoeg om mee aan de slag te gaan (als beginner).
3307 is offline   Reply With Quote
Old 15 juli 2008, 13:33   #8
pyro_diehard
Registered User

pyro_diehard's Avatar

Quote:
Originally Posted by 3307 View Post
Dit is een mooi simpel alternatief voor dure schietsystemen. Dat ik hier niet zelf op gekomen ben...

Het lijkt mij niets om als particulier te gebruiken bij het zwaardere prof spul zoals shells. Het is wel erg open en bloot en een foutje zit in een klein hoekje. Maar voor consumenten spul lijkt het mij uiterst geschikt en veilig genoeg om mee aan de slag te gaan (als beginner).
Dit is zeker leuk voor bijvoorbeeld vuurpijlen en potten, hier kan je een leuk showtje mee samenstellen.

Tags
spijkerplank

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules