Wist je dat?

Freakpyromaniacs sinds 2006 zijn onze films ook te vinden op You Tube . Zo blijven de films tot in de eeuwigheid beschikbaar en kan iedereen makkelijk en snel een filmpje opzoeken en bekijken!

Go Back   Freakpyromaniacs Forums > Consumenten Vuurwerk Buitenland > Consumenten vuurwerk buitenland algemeen
Forum Rules Register Members List Mark Forums Read

Consumenten vuurwerk buitenland algemeen In dit forum kan je het consumenten vuurwerk uit andere landen bespreken.

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old Tue 19-04-2005, 16:08   #1
Darkfrozz
Registered User

Darkfrozz's Avatar

Question (Stadion) fakkels en rookpotten

mijn eerste vraag is mag je in nederland stadionfakkels hebben bij voetbalwedstrijden?
en mijn tweede vraag is, mag je ook rookpotten meenemen naar voetbalwedstrijden? en mag je rookpotten op dit moment in nederland ook gewoon opstraat afsteken of niet??

alvast bedankt :w
Old Tue 19-04-2005, 16:44   #2
diesel010
Registered User

diesel010's Avatar

Quote:
Originally Posted by Darkfrozz
mijn eerste vraag is mag je in nederland stadionfakkels hebben bij voetbalwedstrijden?
en mijn tweede vraag is, mag je ook rookpotten meenemen naar voetbalwedstrijden? en mag je rookpotten op dit moment in nederland ook gewoon opstraat afsteken of niet??

In voetbalstadions zijn die dingen verboden, ik weet niet of je het ergens in een stadion is opgevallen maar 9 van de 10 keer wanneer er een fakkel wordt afgestoken geven de mensen die dingen door zodat ze dan geen stadionverbod op kunnen lopen, al het vuurwerk in stadions is verboden.
Old Tue 19-04-2005, 16:46   #3
Afcajax
Registered User

Afcajax's Avatar

Vuurwerk is zover ik weet in alle stadions verboden in Nederland behalve als het georganiseerd gedaan wordt onder toezicht van een bedrijf. Mee het stadion in smokkelen wordt natuurlijk constant gedaan (soort sport net als over de grens heen gaan), maar als je gepakt wordt heb je een probleem (boete, stadionverbod, etc). Daarom dat tijdens het afsteken van een fakkel de fakkel meestal ook wordt doorgegeven, zodat er geen dader is vast te stellen.

Of je rookpotten op straat mag afsteken geen idee eigenlijk. Denk het eigenlijk niet, want die worden hier niet verkocht in Nederland aan consumenten.
Old Tue 19-04-2005, 17:13   #4
magic sky line
Registered User

magic sky line's Avatar

Quote:

voor het vuurwerk in het stadion nee dit mag niet als ze je pakken krijg je een stadionverbod van 24 maanden en een boete. bij het meenemen van knalvuurwerk is er een stadionverbod van 36 maanden.
magic sky line is offline   Reply With Quote
Old Tue 19-04-2005, 17:23   #5
Darkfrozz
Registered User

Darkfrozz's Avatar

oké bedankt, ik weet genoeg
Old Wed 20-04-2005, 12:01   #6
SilverDragon
Registered User

SilverDragon's Avatar

Maar bij van die amateur voetbalwedstrijden,
voor de sfeer haalt de club er soms ook nog wel wat fakkels bij.
De club zelf dus ;)
Maar dat moeten dan wel legale zijn, want ik heb het ook al eens gezien dat er op het andere veld onenigheid was, de politie kwam, en de fakkels gewoon negeerde. |:(

Dus misschine kan het dan wel gewoon op een open club ofzo,
als het dan legale zijn ofzo ;)
Old Wed 20-04-2005, 13:54   #7
PimFortuyn
Registered User

het gaat er om in een voetbalstadions dat die fakkels gevaarlijk zijn , ikzelf vind ze ook helemaal te gek en ze werken ook erg sfeerverhogend. Maar de club houd rekening met brandveiligheid etc. Midden in een mensenmassa met een fakkel die iets van 1000 graden word.... dan kan er nog wel is wat mis gaan , maar nee , het mag dus niet in een stadion.
PimFortuyn is offline   Reply With Quote
Old Wed 20-04-2005, 15:41   #8
vuurbal
Registered User

Iemand van dit forum heeft ooit een stadionverbod gekregen voor het afsteken van een fakkel... zou geen namen noemen ;)

Ik vind fakkels bij voetbal wedstrijden wel sfeervol.. tja weet niet..tis eenmaal verboden.
Old Fri 22-04-2005, 18:23   #9
jetztgehtslos
Registered User

voor handen hebben van vuurwerk of afsteken: 6 maanden
afsteken vuurwerkbom: 24 maanden

bron: http://www.knvb.nl/knvb1/pdf/richtlijn0405.pdf
Old Fri 22-04-2005, 22:20   #10
'tbunkertje

het is strafbaar als je dit soort dingen gewoon zonder serieuze reden afschiet, om dat fakkels ed. in de ernstcatagorie vallen. dus niet vuurwerk voor vermaak maar voor bijvoorbeeld noodsignalering van boten (om maar een voorbeeld te noemen).
  Reply With Quote
Old Sat 23-04-2005, 08:58   #11
BomBeta
Registered User

Quote:

Het afsteken van rookpotten en ander soort van signaal vuurwerk op straat, is naar mijn mening altijd strafbaar.

Als De mannen in het blauw de juiste regels niet kunnen vinden, dan is er nog altijd een manier om de dader te bekeuren.

overtreding milieu-wet (vervuiling)
overtreding verkeers-wet (het in gevaar brengen van verkeersdeelnemers door het belemmeren van het zicht--- b.v. door rook)

En ik denk dat de mannen in Blauw nog wel een paar wet regeltjes kunnen gebruiken (mis-bruiken) om het toch strafbaar te maken.
BomBeta is offline   Reply With Quote
Old Sat 23-04-2005, 17:19   #12
King Of LOOK
Registered User

Quote:
Originally Posted by BomBeta
Het afsteken van rookpotten en ander soort van signaal vuurwerk op straat, is naar mijn mening altijd strafbaar.

Als De mannen in het blauw de juiste regels niet kunnen vinden, dan is er nog altijd een manier om de dader te bekeuren.

overtreding milieu-wet (vervuiling)
overtreding verkeers-wet (het in gevaar brengen van verkeersdeelnemers door het belemmeren van het zicht--- b.v. door rook)

En ik denk dat de mannen in Blauw nog wel een paar wet regeltjes kunnen gebruiken (mis-bruiken) om het toch strafbaar te maken.
Ja zo kunnen ze je overal wel voor gaan bekeuren...

Ik heb een aantal keer fakkel afgestoken zonder enige reden en de wouten deden helemaal niks. Dit zal ook wel per wout verschillen natuurlijk.

Bij feestjes/vieringen worden naar mijn weten fakkels altijd gedoogd.

Het stomme is wel dat je de lichtfakkels gewoon in Nederland kunt kopen en bestellen. Maar je zou ze alleen mogen gebruiken in noodsituaties op zee. Dus als je moet plassen ofzo.

Ik ben het gedeeltelijk eens met PimFortuyn.
Oneens omdat er waarschijnlijk geen veiliger 'vuurwerk' is als fakkels. Dan gaat het dus om de kwalitatieve, betere lichtfakkels, te gebruiken bij noodgevallen. Wereldwijd is de Pains-Wessex MK7 Red Handflare één van de beste fakkels die je kunt krijgen. Ze zijn goedgekeurd door veel belangrijke scheepvaartinstanties. De kans dat er met zo'n fakkel wat misgaat is kleiner dan een ongeluk met een Pirat.

Van de andere kant heb je gelijk. Er zijn heel veel slechte fakkels op de markt, die bijvoorbeeld vuurballen produceren, ontploffen, te heet worden etc.
Een gevaarlijke rookfakkel is bijvroorbeeld de gele Smoke Torch van Bonbridge. (Eerst vond ik ze nog goed, maar nu niet meer ;( ) Meerdere malen gehad dat er een vuurbal uitkwam en 1 keer ontplofte de fakkel. Dan is gelijk je hele hand geel + kleine brandwondjes en je kleren zijn dan ook verneukt. Achteraf kom je dan goed weg.
Soms ligt het ook aan de persoon die het afsteekt. Drank en drugs speelt hierbij een grote rol. Ik heb mensen gezien die Bonbridge rookfakkels afstaken en ze gewoon bij de 'top' vasthielden.

Het is gevaarlijk is om nylon stoffen te dragen. Vuurspetters op je t-shirt zorgen voor brandgaten en als het echt verkeerd gaat, brand het nylon in je huid.

Fakkels in een stadion zijn inderdaad sfeerverhogend. Jammer dat het (nog) niet mag.
Old Sat 23-04-2005, 18:02   #13
jetztgehtslos
Registered User

vorige week is er dus een jongen geraakt door een vuurbal uit zo'n 1 schots signaalkogel.

even van andere site geplukt:

Eén van hen haalt vervolgens een sos kogel (die normaal 100 meter hoog vliegt) uit zijn binnenzak en vuurt deze af vanaf een meter of vijf (of t bewust op t groepje was is mij nog even niet duidelijk). De kogel (een metalen schijf) boort zich vervolgens via de kaak in de oogkas en ontploft....

Hij ligt nu in ziekenhuis, verliest nog wat hersenvocht en wordt onder narcose gehouden. Hij heeft (hopelijk)geen hersenletsel maar is in ieder geval blind aan één oog. Heeft ook nog metaalscherven in zijn hoofd en mag de rest van zijn leven met een plastic jukbeen doorbrengen.

dat kan er dus bij iedereen gebeuren.
Old Sun 01-05-2005, 17:58   #14
LPunderground
Registered User

LPunderground's Avatar

bij mij in de buurt kun je anders wel stadionfakkels kopen in een fopwinkel ( t zijn geen fopfakkels hoor!! )
dus dan is die winkel eigelijk ook illegaal bezig

maajah ZAANDAM rulezzz!!!! ;)
LPunderground is offline   Reply With Quote
Old Sun 01-05-2005, 20:32   #15
firewall
Registered User

firewall's Avatar

mag je die fakkels en lichtkogels alleen gebruiken bij noodsituaties of mag het ook op feestelijke gelegenheden?

want gister (koninginedag) zag ik namelijk ook fakkels en lichtkogels
Old Sun 01-05-2005, 21:05   #16
King Of LOOK
Registered User

Regeling nadere eisen aan vuurwerk 2004

Artikel 6

(...)

4. Consumentenvuurwerk dat als hoofdeffect het genereren en verspreiden van rook heeft, is verboden.
Damn, nooit geweten

Aan artikel 6 is een vierde lid toegevoegd met als strekking dat consumentenvuurwerk, dat als primair effect het genereren en verspreiden van rook heeft (rookbommen), verboden is. Deze rookbommen zorgen voor veel overlast, zeker wanneer ze door baldadige jeugd gebruikt worden in binnen(huis)situaties. Tot op heden werden deze rookbommen beschouwd als fop- en schertsvuurwerk. In 2001 heeft de branche, naar aanleiding van klachten over dit artikel, besloten om het collectief uit het assortiment te halen. Daar lag de toezegging van de overheid tegenover om het artikel te verbieden. Dat laatste is niet gebeurd bij de vorige versie van de Regeling, en wordt dus bij deze goedgemaakt. Door het artikel niet meer op te nemen in de lijst fop- en schertsvuurwerk én het gelijktijdig te verbieden als consumentenvuurwerk, is de indertijd gedane toezegging ingelost. Omdat enkele handelaren het artikel wel zijn blijven voeren, treedt deze bepaling niet onmiddellijk, maar enige tijd later in werking (zie artikel 17).

http://www.to4see.nl/regeling%20nadere%20eisen.htm
Old Sun 01-05-2005, 21:14   #17
LPunderground
Registered User

LPunderground's Avatar

eigenlijk wel bullshit dat die rookbommetjes niet eens mogen.
straks worden de sterretjes nog verboden voor oud en nieuw (of is dat inmiddels ook al verboden?).
worden er trouwens ook in de zomer controles gedaan naar vuurwerk in fopwinkels (zoals; die rookbommen enz.)??????
LPunderground is offline   Reply With Quote
Old Mon 02-05-2005, 20:02   #18
ajax4life
Registered User

In veel botenwinkels kun je die dingen ook kopen. gwoon naar noodfakkels vragen en dan hebben de meeste winkels die wel. Je moet ze niet aansteken maar gwoon aan een touwtje trekken en dan gaat ie aan. Ze roken wel als de T*ring
ajax4life is offline   Reply With Quote
Old Mon 02-05-2005, 22:50   #19
vuurbal
Registered User

Quote:
Originally Posted by LPunderground
eigenlijk wel bullshit dat die rookbommetjes niet eens mogen.
straks worden de sterretjes nog verboden voor oud en nieuw (of is dat inmiddels ook al verboden?).
worden er trouwens ook in de zomer controles gedaan naar vuurwerk in fopwinkels (zoals; die rookbommen enz.)??????

Jazeker.. hier in eindhoven heeft een winkeltje in het winkelcentrum ooit controle gehad.. die mochten geen rookbommentjes enzo meer verkopen aan kinderen onder de 16 :/...
Old Tue 03-05-2005, 11:31   #20
ajax4life
Registered User

Die stadion fakkels van zena voor 2.5 euro per stuk zijn die een beetje goed ofniet??
ajax4life is offline   Reply With Quote
Old Tue 03-05-2005, 13:39   #21
vuurbal
Registered User

Worden die los verkocht of bedoel je die 4 voor 10 euro?
Old Tue 03-05-2005, 16:38   #22
Devestator_001
Registered User