Wist je dat?

Freakpyromaniacs sinds 2006 zijn onze films ook te vinden op You Tube . Zo blijven de films tot in de eeuwigheid beschikbaar en kan iedereen makkelijk en snel een filmpje opzoeken en bekijken!

Go Back   Freakpyromaniacs Forums > Consumenten Vuurwerk Buitenland > Wetgeving en Veiligheid > Bouwen van rekken cq doorverbinden
Register Members List Chat Mark Forums Read

Bouwen van rekken cq doorverbinden Hier kun je alles terug vinden over het veilig bouwen van rekken, ook doorverbinden komt aan de orde.

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 20 augustus 2006, 17:45   #71
nismo
Registered User

Re: electrische ontsteking maken

Quote:
Originally Posted by Stefanfreak View Post
Was dat maar waar, dat die dingen herbruikbaar waren. Tis echt duur, eenmaal gebruiken en ze zijn waardeloos. Denk ook aan de kabels om die dingen aan te sturen, die zijn dan wel herbruikbaar, maar je moet ze toch hebben.

Ik ben nu bezig om uit te rekenen hoeveel meter kabel ik nodig ben voor de eerste vier minuten van mijn show. Die gaat namelijk OP muziek lopen. Kabel kost 11.95 euro per 50 meter. ik zit nu al op een halve km. (heen en weer, heen en weer)
En dan ook nog eens een schietkist. Dan wel zelf gemaakt, maar dan is die nog niet goedkoop. Is een 36 kanaals aansturing. En dan ook nog een accu. Als ik alles op tel dan zakt mij de moed in, dus dat doe ik maar niet. :p
Volgens mij heb jij die berekening gemaakt op heen en terug .
zo ja, als je een wat dikkere massa draad pakt kan je die langs alle blokken of pijlen leggen en hoef je alles maar enkel te trekken .
Old 20 augustus 2006, 18:15   #72
Stefanfreak
Website Filmer

Stefanfreak's Avatar

Thanked 1.084 Times in 180 Posts

Quote:
Originally Posted by nismo View Post
Volgens mij heb jij die berekening gemaakt op heen en terug .
zo ja, als je een wat dikkere massa draad pakt kan je die langs alle blokken of pijlen leggen en hoef je alles maar enkel te trekken .

Dan heb ik alles in serie als ik jou goed begrijp. Dus dan is één knop indrukken, en weg vuurwerk. Ik heb bijna alles parallel, behalve het vuurwerk wat tegelijk moet gaan natuurlijk.
Old 20 augustus 2006, 18:32   #73
nismo
Registered User

Nee je hebt een plus en min nodig je trekt een hoofd draad langs alles, daar staat de min op. En dan trek je vanaf allen potten etc een plus draad en daar ontsteek je het pas mee .
Old 20 augustus 2006, 19:05   #74
Stefanfreak
Website Filmer

Stefanfreak's Avatar

aha, zo bedoel je het. Nu begrijp ik je. Bedankt voor de info
Old 21 augustus 2006, 16:43   #75
-=Psycho=-
Registered User

Stefanfreak, kan je misschien een fotootje maken van je schietkist?

Mvg,

Simon :w
-=Psycho=- is offline   Reply With Quote
Sponsored Links
Old 21 augustus 2006, 17:26   #76
Stefanfreak
Website Filmer

Stefanfreak's Avatar

Alstu...

Voorkant

Achterkant

Old 21 augustus 2006, 19:00   #77
-=Psycho=-
Registered User

Ziet er goed uit, gebruik je luidspreker terminals om de brug ontbranders in je schietkist te pluggen ?
-=Psycho=- is offline   Reply With Quote
Old 21 augustus 2006, 19:13   #78
Stefanfreak
Website Filmer

Stefanfreak's Avatar

Ja, dit is ideaal!!!
Old 21 augustus 2006, 19:49   #79
masters
Registered User

masters's Avatar

heb je die gekocht, of zelf gemaakt?

Last edited by Son-T; 21 augustus 2006 at 19:52.
masters is offline   Reply With Quote
Old 23 augustus 2006, 22:09   #80
Stefanfreak
Website Filmer

Stefanfreak's Avatar

Quote:
Originally Posted by masters View Post
heb je die gekocht, of zelf gemaakt?
Dit is een zelfgemaakte schietkist!!!:w

!!!En dan nu weer ontopic, electrische ontsteking maken!!!
Old 26 augustus 2006, 13:54   #81
atlantvinc
Registered User

atlantvinc's Avatar

op zich ook wel interessant...

in wasag-lont zit een ijzerdraadje. dit is net zo iets als het bindertje van vuilniszakken. nou had ik hier eens een kabeltje aan geknutseld en deze op een accu gehouden. het kabeltje was wat kort ivm de weerstand en werd wel wat warm, maar het ijzerdraadje werd wel warm genoeg om de lont te ontsteken!

nou zat ik eigenlijk met het volgende... als ik nou diezelfde dikte kabel zou pakken maar dan enkele meters langer, zal die kabel dan net zo warm worden en er ook langer over doen om dat lont tot ontsteking te krijgen? de kabel kan dan wel meer weerstand borgen lijkt mij...
Old 26 augustus 2006, 14:07   #82
Pyromaster2
Registered User

Pyromaster2's Avatar

Send a message via MSN to Pyromaster2

Hier wat meer informatie over het electronisch ontsteken, helaas wel in het Engels maar denk dat dat geen probleem moet zijn.

www.pyroinnovations.com/electricfire.html
Pyromaster2 is offline   Reply With Quote
Old 26 augustus 2006, 14:39   #83
atlantvinc
Registered User

atlantvinc's Avatar

het 'lampje' methode had ik ook eens uitgeprobeerd met de veer van een pen, werkt wel en als je voorzichtig bent meerdere malen te gebruiken. let wel: VOORZICHTIG! het metaal word namelijk bros en breekt snel af.

hoe je met een accu, wat kabel en een veertje je zo kan vermaken :D
Old 26 augustus 2006, 15:02   #84
Pyromaster2
Registered User

Pyromaster2's Avatar

Quote:
Originally Posted by atlantvinc View Post
het 'lampje' methode had ik ook eens uitgeprobeerd met de veer van een pen, werkt wel en als je voorzichtig bent meerdere malen te gebruiken. let wel: VOORZICHTIG! het metaal word namelijk bros en breekt snel af.

hoe je met een accu, wat kabel en een veertje je zo kan vermaken :D

Vaak wordt ook wel stukjes nichroom draad gebruikt die dan vastgezet wordt tussen 2 krokodillenklemmen min en plus pool.
Draad wordt dan om het lontje gebonden/gedraaid.
Dit moet ook werken mits dun genoeg, dik draad kan namelijk meer weerstand hebben waardoor het langer duurt en ik denk niet dat men graag wil dat je zo'n minuut op de knop moet drukken voordat het pas doorbrand.
Normaal kan men het beste gewone electrische ontstekers gebruiken, vaak branden ze al door bij een 1.5V batterij, als je een accu hebt van 12V of meer dan kan je makkelijk in serie schakelen, bijvoorbeeld 5 ontstekers tegelijk aansturen per kanaal.

www.pyroflash.de verkoopt al electrische ontstekers vanaf €68.- per 100 stuks alleen deze zijn zonder kap.
Ze verkopen ze ook met kap alleen dan zijn deze duurder, prijzen varierend van €100 tot €120 per 100 meen ik.
Old 26 augustus 2006, 17:01   #85
Firespree
Banned

Firespree's Avatar

Waar ik op het moment mee aan het "kloten" ben is een 12volt accuboormachine accu speakerdraad en als je een elektriciteitsdraad stript heb je van die dunne gebonden draadjes als je er daarvan 2 of 3 om het lontje wikkelt en aan het speakersnoer maakt, vervolgens contact maakt dan ontbrand het lontje...
Werkt erg goed en je kan er beetje ervaring mee opdoen voordat je een schietkist begint te maken....
:w
Firespree is offline   Reply With Quote
Old 27 augustus 2006, 04:30   #86
T-sec
Registered User

T-sec's Avatar

Beste topic users,

Als jullie dit topic nog eens vanaf pagina 1 tot nu zouden lezen, dan wordt een hoop duidelijk waardoor speculeren over het wel of niet functioneren van jullie eigen gemaakte elektrische fuses en/of ontstekingsmodules een stuk voorspelbaarder worden.

Probeer de elektrische fuse te zien als een 'zekering', bijvoorbeeld zo'n glaszekering die in diverse elektrische apparaten is terug te vinden. Immers is de letterlijke vertaling c.q. het sinoniem voor het Engelse woord 'fuse' dan ook 'lont' of 'zekering'. En dat is niet voor niets.

Het is niet zo zeer de spanning op de 'fuse' die van direct belang is om deze wel of niet te doen ontbranden, maar de 'stroom' door de fuse.
Een zekering/fuse is gemaakt om bij een bepaalde stroom door te branden en dat is niet zo zeer spanningsafhankelijk. Zo kan ik zonder twijfel beweren dat ik een originele elektrische ontsteker in principe op een spanning van 15.000 volt kan aansluiten zonder dat er ook maar 'iets' zal gebeuren.

Een originele elektrische ontsteker heeft fabriek af een specificatie dat hij rond de 500mA zal doorbranden/ontsteken, dus kun je deze elektrische ontsteker ook zien als een zekering met een waarde van 500mA.
Of je nu een spanning van 1.5 volt of 15.000 volt aan sluit op deze zekering, dat is niet direct van belang, het gaat nogmaals om de stroom die door de zekering/fuse zal lopen.

Zou je een elektrische ontsteker direct aansluiten op 1.5 volt of 15.000 volt dan zal hij zeker onsteken omdat de stroom dan maximaal zal zijn. Maar zet je een weerstand gevend element in serie met de fuse die minder dan 500mA consumeerd, dan is ook de stroom door het hele circuit inclusief fuse minder dan 500mA en gebeurd er niets. (I=U:R)

Mensen die aan de gang gaan met dunne koperdraadjes als fuse die zullen - al naar gelang de dikte van deze koperdraad - minder of meer stroom nodig hebben om deze draad te doen gloeien dan niet verbranden. En dat is nogmaals niet spanningsafhankelijk. Alleen als je de stroombron en fuse over een lange afstand separeerd dan heb je te maken met het zgn. kabelverlies (lees: weerstand van de kabel) waardoor het opvoeren van de spanning uit de stroombron wel van belang kan zijn.

Mensen die momenteel druk bezig zijn met een eigen elektrische ontstekings-installatie en tegen bepaalde vragen en/of probelem lopen; stuur mij gerust een PM en ik zal helpen of adviseren. Persoonlijk heb ik redelijk wat kennis van ontstekingssystemen.

TIP !!! Wanneer je vuurwerk elektrisch wil gaan ontsteken op grotere afstand, denk dan ALTIJD aan passerende derden bij je vuurwerk !!!

Last edited by T-sec; 30 augustus 2006 at 14:05.
T-sec is offline   Reply With Quote
Old 27 augustus 2006, 14:56   #87
Firespree
Banned

Firespree's Avatar

Quote:
Originally Posted by PeterVuurwerk View Post
qua draad kan ik je dat van Pyro-art aanraden. Het heet Pyromatch zundleitung, en de prijs is ongeveer €19.95 exclusief 16% btw (met btw dus zo'n 23.50 euro).
En is vrij verkrijgbaar op spoelen van 500 meter.
www.pyro-art.de.

grtz PeterVuurwerk
De prijs is dus €23,50 voor 500 meter??
En iemand ervaring met deze winkel/webwinkel/groothandel??
Firespree is offline   Reply With Quote
Old 27 augustus 2006, 15:18   #88
Pyromaster2
Registered User

Pyromaster2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Firespree View Post
De prijs is dus €23,50 voor 500 meter??
En iemand ervaring met deze winkel/webwinkel/groothandel??
Mailtje sturen in het Engels of Duits, bestelling erin zetten en vooraf betalen, dan worden de producten verzonden en dit kan enkele weken duren.
Pyromatch (draad 500 meter per spoel 0.5mm2 2-lings in geel of zwart), mortierrekken (hout en aluminium) en mortieren zijn zobiezo vrij te koop, vorbrenners ook, chainfuse 5 fold niet wordt permissie voor handel 1.4 voor gevraagd (papieren dus).

Prijzen voor de pyromatch zundleitungen zijn.

Per rol €23.50
Per 30 rollen per rol €18.95
Per 60 rollen per rol €17.95
Per 150 rollen per rol €16.95
Per 300 rollen per rol €15.95
Per 600 rollen per rol €14.95

6 rollen per karton.

Kosten zijn exclusief 16% btw en exclusief transportkosten, wat de transportkosten zijn kan verschillen.
Prijzen onder voorbehoud, prijzen stammen af uit de catalogus van 2005 dus kan verschillen met dit jaar.

Last edited by Pyromaster2; 27 augustus 2006 at 15:23.
Old 27 augustus 2006, 17:04   #89
rollingthunder
Registered User

ik probeer me aan te melden bij de shop maar dat wil niet echt lukken kan iemand mij daarmee helpen?
rollingthunder is offline   Reply With Quote