Wist je dat?

Freakpyromaniacs sinds 2006 zijn onze films ook te vinden op You Tube . Zo blijven de films tot in de eeuwigheid beschikbaar en kan iedereen makkelijk en snel een filmpje opzoeken en bekijken!

Go Back   Freakpyromaniacs Forums > Consumenten Vuurwerk Buitenland > Wetgeving en Veiligheid > Bouwen van rekken cq doorverbinden
Forum Rules Register Members List Mark Forums Read

Bouwen van rekken cq doorverbinden Hier kun je alles terug vinden over het veilig bouwen van rekken, ook doorverbinden komt aan de orde.

Reply

LinkBack Thread Tools Display Modes
Old Sat 11-08-2007, 09:40   #1
Ollie
Registered User

Ollie's Avatar

Veiligheid mortierekken

Wat ik me afvraag. Als je bij shows gaat kijken zie je vaker dat er blokken van tientallen buizen zijn die op het einde voor de finale allenmaal tegelijk het luchtruim kiezen.

Nu komen die shells allemaal gelijktijdig (ongeveer) en op een gelijke (ongeveer) hoogte tot ontploffing. Kan het niet gebeuren dat een ontploffende shell andere shells, door de druk, wegblaast (bijvoorbeeld terug naar onder) of is het zo dat de shells door de druk ook ontploffen.

En hoe zit dit als je meerdere peanut shells tegelijk afvuurt uit 1 blok?
Old Sat 11-08-2007, 16:24   #2
powerfull
Registered User

powerfull's Avatar

Re: Veiligheid mortierekken

Ik denk dat ze niet weggeblazen worden omdat een shell met een gigantische kracht omhoog gaat en daardoor zou die dan wel door die drukgolf heen gaan van een andere shell, en mocht het wel kunnen dat die word weggeblazen, is het toch maar een fractie van een seconde tot die shell zelf ontploft.
Dit is wat ik denk.. Misschien dat er een pyrotechnikus is hier die nadere informatie kan geven?
Old Sat 11-08-2007, 16:40   #3
Bonbridge
Registered User

Bonbridge's Avatar

Een ''gemiddelde'' shell verlaat de mortier met een snelheid van 360 km/u .

Er zijn meerdere factoren van invloed op de koers en stijghoogte van de bommen , zelfs binnen dezelfde soort/merk/type bom .

De shells zullen vrijwel nooit precies op dezelfde hoogte en op dezelfde plek ontploffen maar als je het exact zou kunnen berekenen zullen de uitstoten heus wel effect op elkaar uitoefenen maar daar merk je in de praktijk niks van .

Bij meerslagenbommen hebben de explosies wel effect op het traject van de volgende trappen .
Bonbridge is offline   Reply With Quote
Old Mon 13-08-2007, 11:17   #4
Ollie
Registered User

Ollie's Avatar

De kracht van de lancering heeft niet veel effect meer aangezien de shells ontploffen op hun hoogtepunt en dan beduidend minder snelheid hebben!

Maar bedankt zover voor de antwoorden.
Old Mon 13-08-2007, 11:52   #5
Ruffneck
Registered User

Is het niet zo doordat ze (zoals je al aangeeft) allemaal op ongeveer hetzelfde tijdstip ontploffen het dus niet uitmaakt als een shell van richting wordt verandert omdat deze vrijwel meteen ook zelf ontploft (zoals powerfull dus al aangeeft)

En daarnaast vraag ik me af hoeveel invloed een drukgolf heeft op een rond (gestroomlijnd) object, in dit geval de shell. Ik denk persoonlijk dat de allemaal wel meevalt.
Ruffneck is offline   Reply With Quote
Old Mon 13-08-2007, 13:39   #6
Ollie
Registered User

Ollie's Avatar

Persoonlijk denk ik ook dat het wel meevalt maar voor de zekerheid kun je het beter vragen. Daarbij komt vaak dat meerschlagen of peanuts getimed zijn en dus niet direct ontploffen!
Old Sat 25-08-2007, 12:20   #7
rembo
Registered User

rembo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ruffneck View Post
Is het niet zo doordat ze (zoals je al aangeeft) allemaal op ongeveer hetzelfde tijdstip ontploffen het dus niet uitmaakt als een shell van richting wordt verandert omdat deze vrijwel meteen ook zelf ontploft (zoals powerfull dus al aangeeft)

En daarnaast vraag ik me af hoeveel invloed een drukgolf heeft op een rond (gestroomlijnd) object, in dit geval de shell. Ik denk persoonlijk dat de allemaal wel meevalt.
ik denk dat de ronding van een effect hier helemaal geen last van heeft. Als je de finale van een vuurwerkshow dan zijn de effecten ook allemaal gewoon netjes egaal.

rembo
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules