View Single Post
Old 28 december 2006, 00:09   #8
roelz
Registered User

roelz's Avatar

Send a message via MSN to roelz
Re: [Copy] Cannon Cracker

Ok, de cannoncrackers..
Tsja, ik heb ze gehoord, gezien en met iemand die weet waarover 'ie praat open gemaakt. De snipperversie (weet zo snel even niet of dat de 450A of de 450B is..) is in feite hetzelfde, alleen de achterzijde is dichtgevouwen, da's alles. Over de knal kan ik eigenlijk niks zeggen, heb geen peperdure meetopstelling natuurlijk maar als dat de klappers zijn volgens de nieuwe 156dB regel gemaakt zijn weet ik het ook niet meer. Het klonk erg '2005' om het zo maar even te noemen.
Snipperen? Hmm.. ok, ik heb de jaren 70 meegemaakt, da's flauw natuurlijk. Maar het 2-1/2" x 1/2" rotje klapt in het midden open, precies wat het inwendige al doet vermoeden. Het kruit zit tussen twee klei delen gecentreerd in het midden, uitrollen van het rotje is ook moeilijk door het dikke karton. Bij beide versies is dat het zelfde. (vroegâh had je papier stroken van wel een meter als je een 450 uitrolde om de 40mm lange kruitkolom aan te steken...) Weet niet hoeveel kruit er in zit, misschien is het te weinig om over de volle lengte te verdelen, dat zou kunnen natuurlijk..
Iemand met ander ervaringen??
(Veel freaks kennen mij als Vuurwerkmuseum beheerder; bovenstaand verhaal is een 100% persoonlijke mening.)
Groet, Roel.