Quote:
|
Vuurwerk lawaai is namelijk maar kort stondig en gehoor beschadigingen krijg je alleen door langdurig bloot gesteld te zijn aan lawaai.
|
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Je kunt wel degelijk gehoorbeschadiging oplopen van 1 knal, jammer genoeg heb ik hier dus ervaring mee :'( gelukkig hoor ik nog wel wat, maar er is geen gehoorapparaat kruit tegen mij opgewassen.
ik adviseer dus ook, draag gehoorbescherming, hoe gek het ook klinkt. Ook voor consumenten vuurwerk, en dan doel ik niet op 1 of 2 potten, maar mocht je meer af steken en tegelijk en vrij dicht bij staan, is dit geen overbodige luxe. Op de nieuwste verpakkingen staat ook al een oor op afgebeeld, dus eigenlijk een soort waarschuwing.
En voor iemand die proffesioneel vuurwerk afsteekt, is het helemaal aan te raden, inclusief helm en veiligheidsbril, we hebben maar 1 paar ogen, 1 paar oren, als het licht en geluid er uit zijn is er niks meer.
Als ik zo af en toe door het forum blader, en dan de vraag lees wat knalt er harder, vraag ik mij soms best af, is die niet bezig om te solliciteren naar gehoorbeschadiging?
En zeg niet dit overkomt mij niet, een ongeluk of iets dergelijks zit in een heel klein hoekje.
Gehoorbeschadiging, wat je eventueel kunt oplopen bij het afsteken van vuurwerk, hoeft zich niet direct te openbaren, het kan best zijn dat dit zich pas op den duur openbaart,( na jaren) is zelfs mogenlijk.
denk dus niet na oud en nieuw, zo mijn oren hebben het weer overleefd, nogmaals zo iets gaat geleidelijk aan, eerst merk je niet veel, maar op den duur komt het wel boven.
Ik kan nog wel ff doorgaan met het schrijven over gehoorbeschadiging, doe alsjeblieft aan veiligheid, en gebruik die dingen, en zeg je ach dat overkomt mij toch niet? Nee dat dacht ik zelf ook dus.|:(