View Single Post
Old 14 oktober 2005, 19:57   #17
Vavoom
Registered User

Vavoom's Avatar

Re: De kracht van vuurwerk!!! [Waarschuwing: Schokkende beelden]

Quote:
Originally Posted by Ivanhoe
Volgens mij beschrijft deze jongen een muzzle break, oftewel de bom ontploft net nadat hij de buis heeft verlaten. Dit is een technisch mankement waartegen je niks anders kunt doen dan afstand houden. Zoals Tony beschrijft heeft hij de bom waarschijnlijk aan de quick-match met een torch aangestoken. De bom vertrekt dan bijna meteen nadat het lont is aangestoken. <snip>
ZEER goede post van Ollie. Zet hopelijk veel mensen weer met twee benen op de grond. Al vrees ik dat het tijdelijk zal zijn en de kick het alweer snel over zal nemen van het gezonde verstand.

Ik denk overigens niet dat er sprake is geweest van een muzzle break. In dat geval had Sebastiaan het waarschijnlijk niet overleefd, omdat de kracht van een openspattende shell echt enorm is en de shell op dat moment een soort fragmentatiebom is (de tientallen sterren worden dan immers met een rotgang uitgeworpen).
Voor zover ik kan inschatten heeft het vuurwerk goed gefunctioneerd. Omdat de kruitsporen in zijn gezicht relatief klein zijn, vermoed ik dat de kruitsporen in zijn gezicht afkomstig zijn van de stuwlading (simpelweg omdat hij op het moment van ontsteken te dichtbij was).