Quote:
|
Originally Posted by Tony
Je kan gewoon op Dv bandje opnemen maar wil je 100% HD kwaliteit dan zal je toch de HD bandjes moeten gebruiken deze zijn 63 minuten en kosten €52 per 3 stuks |:( . We editen nog steeds met het simpelste programma wat er is Pinnacle studio 9 plus maar omdat deze geen HD ondersteund stappen we over op de net nieuw uitgekomen Pinnacle studio 10 en we zullen hoogstwaarschijnlijk in de toekomst toch Adobe premiere gaan gebruiken omdat hier veel meer mogelijk mee is alleen zal dit nog op zich laten wachten omdat het programma veel moeilijker te gebruiken is dan studio.
|
Dat is idd een flinke duit voor een bandje. Gelukkig zijn ze meerdere keren te gebruiken. En laten we wel zijn.. Het hele HD concept staat nog in de kinderschoenen. Toen er voor het eerst bijv. schrijfbare CD's uitkwamen, kostten deze toendertijd ook rond de 25 gulden per stuk. Ik ben verder niet zo op de hoogte van Pinnacle. Adobe Premiere is ook een goede keus inderdaad (is hier al een HD versie van?). Apple's Final Cut Pro HD en AVID's Xpress Pro HD zijn over het algemeen vrij onbekende programma's, omdat ze hoofdzakelijk in de broadcast/film wereld gebruikt worden. Zulke programma's vergen ook een enorm scala aan aanpassingen aan de computer, alhoewel ze voor normale DV perfect werken op mn thuiscomputer met een standaard firewire/7200rpm schijfje.
Ik weet niet hoe het met premiere zit, maar ik denk dat wanneer je HD wilt gaan inladen/monteren je rekening zult gaan moeten houden met extra investeringen aan de computer. De datarate van HD is denk ik een stuk hoger (ligt er ook aan hoe Sony dit heeft opgelost met compressie e.d). Ik weet niet hoe de verbinding met de cam is maar ik denk Firewire. In geval van HD zul je al voor Firewire 800 moeten gaan i.p.v 400 en wat betreft schijven denk ik toch wel een RAID systeem met 10.000 rpm schijven.
Maarja laten we het niet te technisch maken allemaal. Nogmaals zeg ik een pracht camera en ik is jaloers :p