Re: dummy blijkt geen dummy
|
|
Artikelen die je als dummie meekrijgt dien je altijd te controleren op aanwezigheid van kruit. De regels zijn tegenwoordig weliswaar helder (en streng), maar soms gaat het toch mis. Vooral bij dummie-artikelen uit andere tijden (70's, 80's) heb ik regelmatig live-exemplaren gevonden tussen spullen die gewoon in de winkel hebben gelegen. Vroeger was het dan ook geen enkel probleem om deze in de winkel te leggen. Bordje met "roken verboden" op de deur en klaar is Kees. De harde dummieregels zijn er sinds eind jaren 80.
Voorbeelden van dummies die geen dummies waren in mijn collectie:
- een actuele Horsebrand 20k rol uit Belgie, met "Attrappe" (dummy) stickers erop. Een enkel rotje er tussen uit gehaald en doormidden gebroken. Er zat flash in.
- Een klassieke fonteinencombo dummy uit midden jaren 90; De grote middelste huls was volkomen leeg. De zijtubes (bedoelt als mine-effect tijdens het branden) waren echter volledig gevuld.
- Een klassieke Duitse vuurpijl (Weco), waarbij de effectlading ontbrak, maar de motor was afgevuld. Ook niet veilig.
Ik controleer iedere dummy die ik aan mijn collectie toevoeg nauwkeurig, want nalatigheid KAN grote gevolgen hebben. Verzekeringstechnisch, maar ook met onze blauwe vrienden.
Is iedereen overigens op de hoogte van de regel dat dummievuurwerk altijd voorzien moet zijn van een sticker met de aanduiding dat het een dummy betreft? Zonder sticker wordt deze door de wet gezien als een live exemplaar.
Groetjes,.
Cameo
Last edited by Cameo; Sat 10-05-2008 at 11:32.
|