Quote:
Originally Posted by Vavoom
Iets dergelijks heb ik ook begrepen uit publicaties op Fallas.com. Buiten het feit dat ik het zo niet meer uit m'n hoofd kan herinneren, ben ook ik de Spaanse taal niet voor 100% machtig en mis ik soms net de puntjes op de i (die in dit geval nét belangrijk zijn).
Wat overigens wel een goede tip kan zijn: gedraag je als een Valenciaan. Is het jullie nooit opgevallen dat de Valenciaanse burgers IN de stad over het algemeen niet veel meer afsteken dan klein vuurwerk? En dat, mochten ze dan toevallig een blokje afsteken, dat het er dan ééntje is?
Heb in Valencia met meerdere agenten gesproken. Op de vraag waar je je vuurwerk dan wel mag afsteken zeiden zij stuk voor stuk "in de rivierbedding". Dat doen (of beter deden, want het was dit jaar erg rustig, óók op de Paseo de la Alameda) de Valencianen ook. MAARrrrrr...... altijd met mate! Lees: stuk voor stuk en met tussenpozen.
|
Wat jij hier aanhaalt "1 cake" dat werd mijn ook verteld. Er werd letterlijk gezegd 1 cake schieten en dan bijvoorbeeld nog 1 kopen is wat anders dan er 10 naast elkaar zetten en schieten.
De precieze regels zullen voor ons niet altijd helemaal duidelijk zijn/worden. Dit omdat ze vaak 2 a 4 weken voor Fallas bepaalde dingen veranderen of dat er regels worden aangepast.
Om te zien wat legale cakes zijn kan je op de cake zelf kijken. In Spanje werken ze klasse's. 1 t/m 3 zijn voor de particulier en klasse 4 is alleen voor de prof schieter.
Freakpyromaniacs zal dit jaar en de jaren hierna steeds meer met consumenten vuurwerk bezig zijn. Dit heeft te maken met de EU wetgeving die er zal komen en de vrije handel die er waarschijnlijk aan zit te komen. Maar omdat alles nog niet rond is in diverse landen zullen we nog even moeten wachten tot we er echt over kunnen beginnen. Maar ook dan zijn er andere regels tijdens Fallas de Valencia.
Dit jaar was er trouwens ook een regel met uitzondering van de crema nacht dat de casals geen vuurwerk mochten onsteker na 1.30. Hiermee wilden ze rust creëren in de nacht en de straten en daarom is de mascleta nocturna van calle cadiz niet om 2.00uur geschoten maar om 1.00uur.