Thread: Tessa in Spanje
View Single Post
Old 27 maart 2008, 00:48   #3
Jordi
Registered User

Jordi's Avatar

Re: Tessa in Spanje

Jaja de studenten-weblogs worden ook weer bijgewerkt, ditmaal over de 2008 editite. Freakpyromaniacs komt er zelfs in voor

Quote:
~ Las Fallas Valencia 2008 ~

Valencia, Miércoles el 19 de Marzo de 2008

~~ Buenas días amigos ~~

Net een beetje bijgetrokken van alle feestvreugde gedurende ‘Fiestas de la Magdalena’ stond de volgende fuif alweer voor de deur > las Fallas in Valencia.
Het schijnt dat deze beide topfeesten in Spanje enkel 1x per 5 jaar kort op elkaar gevierd worden > Ja hoor…uiteraard had ík weer het geluk dat ik praktisch aan de lopende band kon doorfuiven!!

>> Explicación de esta fiesta <<

Las Fallas (de vuren) zijn reusachtige beeltenissen of karikaturen, verspreidt over de hele stad, die ietwat ‘de draak steken’ met politici, beroemdheden en evenementen. De ‘fallas’ zijn omringd door ‘ninots’ = kleinere satirische en symbolisch cartooneske figuren-eveneens ware kunstwerken!
Met in totaal zo’n 400 monumenten, waarvan de hoogste dit jaar een draak van 30 meter was en de duurste maar liefst € 900.000 heeft gekost, is ‘Las Fallas’ een van de grootste nationale feesten van Spanje met een jaarlijks groeiend aantal bezoekers van minimaal 2 miljoen mensen.
Vanaf de vroege ochtend tot diep in de nacht marcheren meer dan 300 buurtbands door de straten ter ere van de aanvang v/d lente , daarnaast zijn er vele parades (zoals de opoffering van de bloemen die uiteindelijk worden geschikt in een 15 meter hoog houten geraamte ) met mensen verkleed in prachtige, traditionele kledij.
Op de avond en nacht van Sint Jozef op 19 maart gaan de Fallas in vlammen en worden de meest prachtige creaties tot ashoopjes gereduceerd.

Castellón is per trein minder dan 1u. van Valencia en met € 9,- (ida y vuelta) hebben we tot 2x toe gezellig meegeleefd in de Valenciaanse feestvreugde! Voorheen ben ik al wel in Valencia geweest (lees: 2x op het vliegveld) dus ik keek mijn ogen uit! Naast het feit dat Valencia een prachtige stad is hadden de organisatoren werkelijk alles uit de kast getrokken – bij lange na heb ik niet alle prachtige ‘fallas’ kunnen zien (die op dit moment verbrand worden ) maar we hebben echt enorm genoten!

Met grote groepen Erasmus en vele plattegronden struinden we door Valencia heen. Hoewel ik de 1e keer erg stylisch met mijn laarzen ben gegaan (Mierda, daar had ik na 2u. al écht spijt van!) en we veel op elkaar hebben moeten wachten (iedereen wilde even ‘chinesen’ door de mooiste foto’s te maken ) was het geweldig om dit feest mee te maken!Ik had er nog nóóit van gehoord maar na deze paar dagen weet ik zeker dat ik hier nog een keer voor terugkom!
Met de hele groep zijn we als avondeten gaan picknicken in het park, de aankopen werden vluchtig gedaan in de dichtstbijzijnde supermercado en in combinatie met heerlijke Sangria was het weer een ‘gezonde’ bijeenkomst!

De 1e avond hebben we 3 jongens uit Madrid leren kennen, met Romeinse kaarsen waren ze op elkaar in aan het schieten (het elkaar proberen te bombarderen met vuurwerk is hier een ware trend en wordt ook niet beschouwd als ‘gevaarlijk’ ook hier zag ik kleine kinderen met gevaarlijk vuurwerk - ikzelf heb meerdere keren moeten hollen wegens naderende grondbloemen en ik ben inmiddels praktische doof door al de ‘te dichtbij afgestoken’ strijkers ) maar we hebben echt gelachen & genoten van de prachtige vuurwerkshow!
Ultiem gebruik gemaakt van ‘Botellon’ (zie voorgaand verhaal) bezochten we al zwalkend de schítterende Fallas. Deze enorme monumenten zien er levensecht uit en we waren met z’n allen aan het brainstormen van welk materiaal het wel niet gemaakt kon zijn zodat het 1) verbrand kan worden & 2) niet té slecht voor het milieu is…Antwoord: hout, papier-maché, was en verf.

De 2e ‘las Fallas’-dag was nóg gezelliger: ik had niet alleen betere schoenen aan , ook liepen we met een kleinere & supergezellig groep waardoor we niet constant op elkaar hoefden te wachten…Het was súperrrrdruk (ongetwijfeld te vergelijken met Koninginnedag in Amsterdam) en naast wat grondbloemen richting mijn hoofd heb ik ook hier weer geen enkele ruzie meegemaakt, hoewel we hutje mutje op een brug stonden tijdens de ‘nit de foc’ (vuurwerk nacht in Valencian) het was het zéker waard = schitterend en bekend als één van de grootste vuurwerk spektakels ter wereld! (zie video’s)
Na urenlang lopen en met voldoende Sangria achter de kiezen strompelden we gezamenlijk (met duizende mensen) richting station waar de gehele nacht elke 30min. een trein ging = perfecto!
Dat werd de 2e keer die week dat ik s’ochtends vroeg mijn bed in kroop Niet alleen heb ik de hele keet voor me alleen (Cristina & Jose in Valencia --wel hadden ze heel lief aangeboden dat ik kon komen logeren, maar ik kom mijn 9 Erasmusvrienden alleen niet kwijt, haha – en m’n maatje Pedro zit tot de 25e in Portugal) ook heb ik weer een gewéldige Spaanse fiesta meegemaakt!! Als ze hier feesten doen ze het goed > je mag doen & laten wat je wilt, alles is mogelijk, het is goed geregeld en er worden jaarlijks miljoenen in geïnvesteerd (denk aan de prijzen van de Fallas en al het vuurwerk!) > Viviendo la vida loca!!

Ook opvallend, ik heb bijzonder veel achtergrond informatie betreft ‘Magdalena’ en ‘Las Fallas’ van deze site afgehaald > www.freakpyromaniacs.com = ‘De grootste vuurwerksite ter wereld’, ook zag ik op een site staan “wie zich ook maar een beetje pyromaan voelt, komt naar dit rumoerige vuurfeest”, spreekt redelijk voor zichzelf dacht ik zo…heethoofden die Spanjaarden!

Verder hebben we vorige week nog een leuk ‘internationaal eetfeestje’ gehad.
Margo & ik hebben een mooie Hollandse salade in elkaar geflanst & mijn favo Ozzie toetje; er werd van genoten! Van Finse gehaktballen, USA brownies & Mexicaanse hete tosties tot Italiaans lekkers & Duitse toetjes werden ons in overvloed aangeboden > topavond!
Daarna nog ‘even’ naar de re-opening van Salsa club ‘Tropibamba’ bij Margo om de hoek. Met allerlei gratis alcoholisch vloeistof achter de kiezen stonden we even later met zijn allen op de dansvloer – lachen!

Haha, voor iedereen die dan denkt…hmm, was ze daar niet om te studeren?! Helemaal gelijk in > mijn 1e Curso Intensivo heb ik gehaald met een 91,67% Daarnaast was ik de dag na onze woeste Salsa avond weer netjes om 09u. in de les = no te preocupen!

Nou lieve mensen, dat was me het verhaaltje wel weer! Ik heb weer eens vakantie! Volgende week kom ik voor 5 dagen naar NL (26-31maart) en uiteraard kijk ik er ook hartstikke naar uit om jullie weer even te zien!

Houd me op de hoogte van al jullie belevenissen en voor de meeste > Hasta la proxima semana!

Muchos besos desde España,

xXx

Marlie