View Single Post
Old 3 oktober 2004, 02:07   #17
Flashman
Registered User

Quote:
Originally posted by Ivanhoe
Dat betekent dus dat je maximaal 4 potjes van 250 gram in bezit mag hebben. Ik neem aan dat dit de verantwoordelijkheid is van de koper en niet van Alpeco? Wordt hierop gecontroleerd in Belgie en wat is de sanctie? Toch maf dat Belgie op het gebied van particulier vuurwerk op sommige gebieden eigenlijk strenger is dan Nederland. Je hebt dan wel zwaardere potten en pijlen, maar de Belg zelf mag eigenlijk geen knalvuurwerk in bezit hebben en nu ook nog die 1000 gram grens. Eigenlijk absurd weinig en het was nog 500 gram ook.
Eigenlijk ook makkelijk te omzeilen: Je koopt 4 potjes, brengt ze naar de auto, koopt weer 4, ect. Dan is de verkoper niet in overtreding! In nl mag 10kg vuurwerk per persoon per keer verkocht worden (lees elke keer). Bestellingen worden tot 10kg gemaakt: 1 bestelling kan dus resulteren in meerdere afhaalbonnen. Zo is de verkoper wettelijk niet in overtreding. Dat de koper dan enkele keren de spullen moet halen (lees: halen, brengen naar auto, volgende bon, ect) is alleen even lastig, echter wel zo veilig voor de verkoper. De kopers worden wat dat betreft zover ik weet haast niet gecontrolleerd (want dan zou bijna iedereen in overtreding zijn, en hoewel wel wordt verwacht dat de Nederlander de wet kent (wat een grap), is dit toch ook weer teveel van het goede, vandaar (denk ik)).
Flashman is offline   Reply With Quote