View Single Post
Old 16 augustus 2007, 14:05   #159
SrCl2
Registered User

SrCl2's Avatar

Re: electrische ontsteking maken

Nooit ben ik er in geslaagd een goede afstandsontsteking te maken, uiteraard heb ik wel enkele pogingen ondernomen. In dit stukje wil ik jullie kennis laten nemen van mijn mislukte experiment in november/ december 1985. Ik was toen 14 jaar oud en samen met een vriend was ik al geruime tijd aan het prutsen met simpele, zelfgemaakte elektronische ontstekers.

Mijn hobby was (en is) naast vuurwerk al jaren elektronica. Ik ben opgegroeid met de EE 2000-bouwdozenserie van Philips. Later (begin jaren '80) ben ik ook gaan solderen.

Eind 1985 kwam ik op het idee om mijn vuurwerk radiografisch te gaan ontsteken. Ik had het volgende bedacht:

"Op een speelgoedpianootje druk ik een toets in. Je hoort dan een toon. Die toon zend ik (draadloos) naar een ontvanger. Zodra de toon ontvangen wordt, wordt met behulp van een batterij en een relais een draadje tot gloeien gebracht, waardoor de lont van het vuurwerk begint te branden."

Allereerst werd er dus een FM-zender gebouwd. Het exemplaar op de foto stamt uit 1991 en is een verbeterde versie van die uit 1985. Zonder antenne heeft het ding een reikwijdte van enkele honderden meters, ruim voldoende dus...

Uiteraard was er ook een FM-ontvanger nodig. Kant-en-klare radio-chips waren er destijds nog niet (of ze waren verschrikkelijk duur). Dus maar een getransistoriseerde FM-ontvanger met luchtspoelen gebouwd. Zie foto, dit is de originele versie. Het ding is erg groot en log. De grote luchtspoel in het midden heeft al de grootte van een kleine wegwerpaansteker!

Zender en ontvanger werkten beide goed, nu was het nog zaak om een goede toondecoder te bouwen. Ik had daar destijds wel schema's van, maar het is mij eigenlijk nooit gelukt om een goed werkende toondecoder te bouwen.

Experiment mislukt? Ja en nee!

Ja, omdat het geheel niet werkte.

Nee, omdat ik heel veel van dit project heb geleerd en er bovendien een goed werkende FM-zender en -ontvanger aan heb overgehouden. Uiteraard baalde ik wel stevig destijds, moge daar geen misverstand over bestaan!

Dat werd dat jaar dus "gewoon" handmatig ontsteken!

Hierna heb ik nooit meer pogingen ondernomen om mijn vuurwerk elektronisch te ontsteken...

O ja, het is verboden om "zomaar" met een zelfgemaakte zender uit te gaan zenden. Dat je het maar even weet...

Foto's:

Het pianootje.

De FM-zender.

De FM-ontvanger.
SrCl2 is offline   Reply With Quote